Online Journal of Primary and Preschool Education, 2019 (roč. 3), číslo 1

Recenzované články

Rozšíření školního poradenského pracoviště o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa

Extension of the School Counseling Center with the Position of School Special Educator and School Psychologist

Miroslava Bartoňová, Jarmila Pipeková, Jan Viktorin, Marie Vítková

EduPort 2019, 3(1):1-8 | DOI: 10.21062/ujep/326.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/1  

Jedním z nejdůležitějších principů inkluze a inkluzivního vzdělávání je poznání, že všichni žáci mají nějaké nadání, které může být přínosem pro ostatní. Příspěvek prezentuje dílčí výsledky výzkumného šetření realizovaného v rámci projektu "Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků". Projekt byl zaměřen na zvyšování otevřenosti škol v oblasti inkluze, přispěl ke zlepšování vzdělávací praxe formou zvyšování kompetencí škol v oblasti inkluzivního vzdělávání prostřednictvím metodické podpory pedagogických pracovníků při práci s heterogenní skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rozšířením školního poradenského...

Where Does the Right of Inclusion Come From? The Anthropological-Ethical Foundations of the Educational Model

Jan Hábl

EduPort 2019, 3(1):9-15 | DOI: 10.21062/ujep/327.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/9  

The goal of this paper is to consider the phenomenon of inclusion from a philosophical - specifically, anthropological and ethical-perspective. The reason is simple: inclusive education employs terms such as "humanity," "person," "every person," "person with special needs" and so on. It is therefore about people. But it also uses phrases like "an individual has the right," "everyone has the right," "no one must be ignored," "respect for life", and these are statements of moral character. There is the way that a person is and the way a person should be, and likewise for the schools which form a person - there is the way they are and the way they should...

Metakognitivní projevy u žáků s nadáním v průběhu řešení nestandardních úloh

Dagmar Málková, Darina Jirotková

EduPort 2019, 3(1):16-26 | DOI: 10.21062/ujep/328.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/16  

Všechny děti mají právo být vzdělávány, a to v prostředí, které je rozvíjí optimálně do jejich osobního maxima. Mají také právo pracovat ve společné sociální skupině. Je zřejmé, že naplňováním myšlenek inkluze vznikají třídy výkonově značně heterogenní a mentální rozpětí žáků v jedné třídě je značné. To klade nesmírné nároky na učitele, na jeho schopnost diferencovat výuku a pohotově individualizovat zadání úloh. Podpora žáků s SPU se intenzivně řeší, ale systematická podpora žáků s nadáním zatím rozšířena není. V článku seznamujeme s prvními výsledky výzkumu, ve kterém se věnujeme žákům nadaným a snažíme se popsat jejich metakognitivní procesy. Cílem...

Applying of Teaching Materials in Teaching Maths at Primary School - Gender Aspect

Róbert Osaďan, Eva Severini, Veronika Valkóová

EduPort 2019, 3(1):27-36 | DOI: 10.21062/ujep/329.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/27  

The scientific study brings knowledge about teaching materials for teaching mathematics at the first level of primary school. It also focuses on the issue of gender and its manifestations on mathematics' lessons in primary school. Our research examined the manifestations of gender, gender stereotypes, gender-based interactions between teachers and pupils in the application of teaching materials to teaching mathematics at primary school through qualitative methodology. The research tool used is observation. The research was carried out within the grant APVV-015-3787 Optimization of teaching materials from mathematics based on the analysis of current...

Vliv didaktických kompetencí učitele na postoje žáků vůči lidem s postižením

The Influence of Teacher's Competences on Pupils' Attitudes towards People with Disabilities

Ladislav Zilcher, Vlastimil Chytrý, Barbora Lanková

EduPort 2019, 3(1):37-45 | DOI: 10.21062/ujep/330.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/37  

Článek pojednává o kvaziexperimentálním výzkumném projektu, který byl realizován v České republice. Výzkum byl zaměřen na zjištění možných příčin změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Kvantitativní studie se celkem zúčastnilo 102 učitelů a 1714 žáků, kdy bylo využito dvou výzkumných nástrojů, a to dotazník inkluzivně didaktických kompetencí učitele a dotazníku mapujícího postoje žáků vůči lidem s postižením. Ukázalo se, že vysoké proinkluzivní didaktické kompetence u učitelů mají statisticky významný vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Výstupy výzkumu otevírají různé cesty, jak je možné modifikovat postoje...

Pedagogická reflexe zahraničních modelů vzdělávání

Ladislav Zilcher, Barbora Lanková, Michal Vostrý

EduPort 2019, 3(1):46-53 | DOI: 10.21062/ujep/331.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/46  

Stěžejním cílem předkládaného příspěvku je seznámení se se zkušenostmi pedagogických pracovníků (ředitelů, učitelů ZŠ a koordinátorů inkluze), kteří, za podpory projektu OP VVV "Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků", reg. č. CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000210, měli možnost nahlédnout prostřednictvím přímé praxe do základních škol ve Finsku a Anglii. Díky této zkušenosti získali řadu postřehů plynoucích z odlišných vzdělávacích systémů, které do značné míry lze využít při optimalizaci edukačního procesu, jehož jsou i oni sami součástí. Prostřednictvím axiálního kódování níže uvádíme, mimo krátké prezentace obou školských...