EduPort, 2023 (roč. 7), číslo 1

Recenzované články

SOUVISLOST MEZI METAKOGNITIVNÍMI STRATEGIEMI, VNÍMÁNÍM VLASTNÍ ÚČINNOSTI A HODNOCENÍM Z PŘEDMĚTU ČESKÝ JAZYK A LITERATURA U ŽÁKŮ 2. STUPNĚ ZŠ

RELATION BETWEEN METACOGNITIVE STRATEGIES, SELF-EFFICACY AND ASSESSMENT OF THE SUBJECT CZECH LANGUAGE AND LITERATURE IN PUPILS AT THE SECOND LEVEL OF PRIMARY SCHOOLS

Adéla Milfaiová, Jaroslav Říčan

EduPort 2023, 7(1):9-22 | DOI: 10.21062/edp.2023.002  

Cílem příspěvku bylo analyzovat korelace dvou zahraničních výzkumných nástrojů v českém sociokulturním prostředí a hodnocení z předmětu český jazyk a literatura u žáků 2. stupně ZŠ (N = 227). Pro účely studie byly využity sebeposuzovací dotazníky MARSI (zjišťující využívání metakognitivních strategií při čtení) a RSPS2 (zjišťující vnímání vlastní účinnosti v oblasti čtení). Příspěvek reaguje na skutečnost, že v českém prostředí je nedostatek výzkumných nástrojů, které by se zaměřovaly na tyto pro čtení vcelku podstatné koncepty. Korelační analýza dokládá signifikantní vazby mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením...

ZNALOSTI A MISKONCEPCE UČITELŮ O PORUŠE POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU

KNOWLEDGE AND MISCONCEPTIONS OF TEACHERS ABOUT ATTENTION DEFICIT HYPERAKTIVITY DISORDER

Andrea Cibulková, Miroslava Bartoňová

EduPort 2023, 7(1):36-48 | DOI: 10.21062/edp.2023.004  

The article presents the results of research on the topic of teachers' knowledge and misconceptions about attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). A good knowledge of the issues of this spectrum neurodevelopmental disease, its causes, manifestations, possible therapy, support in the education of these groups of students is one of the prerequisites for the success of students with ADHD in school. The main goal of the research investigation was to find out what the level of knowledge of teachers is about the problem of ADHD and in which areas of the topic of ADHD teachers need the most knowledge support. The partial goal was to identify categories...

Review articles


The development of teachers’ assessment of pupils during primary school

Irena Smetáčková, Petr Pavlík

EduPort 2023, 7(1):1-8 | DOI: 10.21062/edp.2023.001  

How teachers perceive and assess students has a key impact on the success of student learning. Teachers' assessments of students can take many forms - grades awarded, explicit perceptions of school success, or more detailed perceptions of school characteristics that may promote the chance of successful mastery of demands. If teacher assessment is consistent across these forms, it can provide better feedback, motivation and accountability for their own learning. However, consistency is also important across time. If assessment varies significantly over time, it may be less comprehensible to pupils. In addition, it may (or may not) be indicative...

Pojmové mapovanie ako hodnotiaci nástroj výsledkov vzdelávania žiakov

CONCEPT MAPPING AS AN ASSESSMENT TOOL OF LEARNERS´EDUCATION RESULTS

Nina Bodoríková

EduPort 2023, 7(1):23-35 | DOI: 10.21062/edp.2023.003  

Predkladaný príspevok sa zaoberá problematikou pojmového mapovania ako nástroja hodnotenia výsledkov vzdelávania žiakov. Analyzovaných bolo 60 výstupov (pojmových máp) u žiakov 2. ročníka vyššieho sekudnárneho stupňa. Výskumnú vzorku tvorilo spolu 60 žiakov, z toho 30 žiakov z gymnázia a 30 žiakov  zo strednej odbornej školy v Nitre. Jednotlivé pojmové mapy boli vypracované z predmetu dejepis (konkrétne na tému 1. svetová vojna) v školskom roku 2021 / 2022.  Výsledky realizovaného výskumu preukazujú, že metóda pojmového mapovania (znázorňujúca mentálne reprezentácie žiakov o vybranom tematickom celku z vyučovacieho predmetu dejepis) predstavuje vhodný...