EduPort 2019, 3(1):37-45 | DOI: 10.21062/ujep/330.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/37
Vliv didaktických kompetencí učitele na postoje žáků vůči lidem s postižením
- 1 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra speciální a sociální pedagogiky (Česká republika)
- 2 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra preprimárního a primárního vzdělávání (Česká republika)
- 3 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Centrum pro sociální inovace a inkluzi ve vzdělávání (Česká republika)
Článek pojednává o kvaziexperimentálním výzkumném projektu, který byl realizován v České republice. Výzkum byl zaměřen na zjištění možných příčin změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Kvantitativní studie se celkem zúčastnilo 102 učitelů a 1714 žáků, kdy bylo využito dvou výzkumných nástrojů, a to dotazník inkluzivně didaktických kompetencí učitele a dotazníku mapujícího postoje žáků vůči lidem s postižením. Ukázalo se, že vysoké proinkluzivní didaktické kompetence u učitelů mají statisticky významný vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Výstupy výzkumu otevírají různé cesty, jak je možné modifikovat postoje žáků vůči spolužákům s postižením. Pro přijetí žáka s postižením v běžné třídě se ukazují postoje spolužáků jako základní bariéry, jak již naznačuje Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Tento výzkum se zaměřuje na signalizaci řešení zmíněných bariér a na strategie změn postojů u žáků, přičemž z výsledků je zřejmé, že právě kompetence učitelů jsou jasným předpokladem ke změně postojů žáků vůči spolužákům s postižením.
Klíčová slova: Inkluzivní vzdělávání, kompetence učitele, postižení, postoje
The Influence of Teacher's Competences on Pupils' Attitudes towards People with Disabilities
The article deals with a quasiexperimental designed research project implemented in the Czech Republic. The research was aimed at finding possible predictors of changes in attitudes of pupils in the upper elementary school towards people with disabilities. A total of 102 teachers and 1714 pupils participated in this quantitative study. The outcomes of the research open up different ways to modify pupils' attitudes towards people with disabilities. Admissions of a pupil with a disability into a mainstream class show the attitudes of classmates as a basic barrier. This research focuses on the possible combating of these barriers and on strategies for modifying pupils' attitudes in upper elementary schools.
Keywords: Attitudes, disability, inclusive education, teacher competence
Zveřejněno: 8. říjen 2019 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Ajzen, I., & Fishbein, M. (2005). The influence of attitudes on behavior. In. D. Allbarracín, B. T., Johnson, M. P. Zanna (Eds.), The handbook od attitudes (pp. 173-221). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers' attitudes towards integration / inclusion: a review of the literature. European Journal Of Special Needs Education, 17(2), 129-147. Booth, T. a Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools, Bristol, CSIE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cairns, B., & McClatchey, K. (2013). Comparing children' s attitudes towards disability, British Journal of Special Education, 40(3), 124-129.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carter, B. B., & Spencer, V. G. (2006). The fear factor: bullying and students with disabilities, International Journal of Special Education, 21(1).
- Ciullo, S., Falcomata, T., & Vaughn, S. (2015). Teaching Social Studies to Upper Elementary Students With Learning Disabilities: Graphic Organizers and Explicit Instruction, Learning Disability Quarterly, 38(1), 15-26.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests. Psychometrika, 16(3): 297-334.
Přejít k původnímu zdroji...
- De Boer, A., Pijl, S. J., Minnaert, A., & Post, W. (2014). Evaluating the Effectiveness of an Intervention Program to Influence Attitudes of Students Towards Peers with Disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(3), 572-583.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dovidio, J. F. Kawakami, K., & Gaertner, S. L. (2002). Implicit and explicit prejudice and Interracial interaciton. Personality and Social Psychology Review, 8(3), 62-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- European Agency for Development in Special Needs Education. (2012). Teacher education for inclusion: Profile of Inclusive Teachers. Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education.
- Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
- Forlin, C., Earle, C., Loremann, T., & Sharma, U. (2011). The sentiments, attitudes, and concerns about Inclusive Education Revised (SACIE-R) Scale for measuring pre-service teachers' perceptions about inclusion. Exceptionality Education International. 21(3), 50-65
Přejít k původnímu zdroji...
- Gavora, P. (2012). Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo.
- Hábl, J. (2015). Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém. Červený Kostelec: nakl. Pavel Mervart.
- Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada.
- Hebák, P.; Hustopecký, J., Jarošová, E., & Pecáková, I. (2007). Vícerozměrné statistické metody 1. Praha: Informatorium.
- Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod. Praha: Portál.
- Chytrý, Kroufek, (2017), Možnosti využití Likertovy škály - základní principy aplikace v pedagogickém výzkumu a demonstrace na příkladu zjišťování vztahu člověka k přírodě, Scientia in educatione, 8(1), 2-17.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., & Foy, L. (2010). 'Just like you': A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13(5), 360-368.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jurkechová, M.; Osaďan, R. (2014) Body image a její sociálně patologické projevy. In Sociální patologie. Závažné sociálně patologické javy, příčiny, prevence, možnosti řešení, Praha: Grada
- Kalhoust, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika, Praha: Portál
- Koriat, A., Nussinson, R., Bless, H., & Shaked, N. (2008). Information-based and experience based metacognitive judgements: Evidence from subjective confidence. In J. Dunlosky & R. A. Bjork (Eds.), Handbook of metamemory and memory (s. 117-137). New York, NY: Psychology Press.
- Lee, T., & Rodda, M. (1994). Modifications of attitudes towards people with disabilities, Canadian Journal of Rehabilitations, 7(4), 229-238.
- Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology, 22: 5-55.
- Lukas, J. (2012). Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání: dotazník pro učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
- Mann, H. B., & Whitney, D. R. (1947). On a Test of Whether One or Two Random Variables is Stochastically Larger than the Other. The Annals of Mathematical Statistics, 18(1): 50-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maras, P., & Brown, R. (2000). Effects of different forms of school contact on children's attitudes toward disabled and non-disabled peers. British Journal Of Educational Psychology, 70(3), 337-351. http://doi.org/10.1348/000709900158164
Přejít k původnímu zdroji...
- McGartland Rubio, D. (2005). Alpha Reliability. In Kempf-Leonard, K. [ed.] Encyclopedia of Social Measurement. Elsveir: 59-63.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moore, D. Nettelbeck, T. (2013) Effects of short-term disability awareness training on attitudes of adolescent schoolboys toward persons with a disability, Journal of Intellectual and Developmental Disability, 38, 3, 223
Přejít k původnímu zdroji...
- Navarro, S. B., Zervas, P., Gesa, R. F., & Sampson D. G. (2016). Developing teachers' competences for designing inclusive learning experiences. Educational Technology & Society, 19(1), 17-27.
- Neuenhaus, N., Artelt, C., Lingel, K., & Schneider, W. (2011). Fifth graders metacognitive knowledge: general or domain-specific? European Journal Of Psychology Of Education, 26(2), 163-178.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pančocha, K. (2013). Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: Masarykova univerzita.
- Pennicard, I., Cairns, B., Hamilton, E., Hyndman, K., Reid & Sawers, R. (1990). A description and evaluation of integration at Greenburn and Maxwellton Schools. Scottish Office Education Department/Regional Psychological Services. Woking with Individuals and Groups. Professional Development Initiatives (1990-1991).
- Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal Of Personality And Social Psychology, 90(5), 751-783.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2008). How does intergroup contact reduce prejudice? Meta-analytic tests of three mediators. European Journal Of Social Psychology, 38(6), 922-934.
Přejít k původnímu zdroji...
- Požár, L. (1997). Psychológia osobnosti postihnutých. Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
- Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. Praha: Portál.
- Ruijs, N. M., & Peetsma, T. T. D. (2009). Effects of inclusion on students with and without special educational needs reviewed. Educational Research Review, 4(2), 67-79.
Přejít k původnímu zdroji...
- Říčan, J., Chytrý, V. (2016) Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretické a výzkumné konstrukty a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Nakladatelství Hněvín.
- Shapiro, S. S. & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3 & 4): 591-6011.
Přejít k původnímu zdroji...
- Slavin, R. E. (2013). Effective programmes in reading and mathematics: Lessons from the best evidence encyclopaedia. School Effectiveness and School Improvement, 24(4), 383-391.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soo-Young, H., Kyong-ah, K., & Hyun-Joo, J. (2014). Children Attitudes towards Peers with Disabilities: Associations with Personal and Parental Factors. Infant and Child Development, 23, 170-193.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soukakou, E.P. (in press). Measuring quality in inclusive preschool classrooms: Development and validation of the Inclusive Classroom Profile (ICP). Early Childhood Research Quarterly
- Stack, F, & Deusch, R. (2004). Reflective and impulstive determinant sof social behaviour. Personality and Social Psychology Review, 8(3), 220-247
Přejít k původnímu zdroji...
- Švestková, O., & Hoskovcová, S. (2010). Nové přístupy k náhledu na občana se zdravotním postižením a Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví [Online]. E-Psychologie, 4(4), 27-40. Retrieved from http://e-psycholog.eu/pdf/svestkova_etal.pdf
- Švestková, O., Pfeiffer, J., Angerová, Y., Brtnická P. (2006). Praktické použití Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví - MKF. Eurorehab XVI(1), 31-36.
- Takala, M. (2007). The work of classroom assistants in special and mainstream education in Finland. British Journal Of Special Education, 34(1), 50-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tannenbergerová, Svoboda, Zilcher, & Smolík, (2015). Autoevaluace školy v oblasti inkluze. UJEP: Ústí nad Labem
- Tavakol, M. & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2011(2): 53-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Treviranus, J., Mitchell, J., Clark, C., & Roberts, V. (2014). An introduction to the FLOE project. In C. Stephanidis, & M. Antona (Eds.) Universal Acces in Human-Computer Interaction (s. 454-465). Ontario, Canada: Inclusive Design Research Centre, OCAD University.
Přejít k původnímu zdroji...
- Urton, K., Wilbert, J., & Hennemann, T. (2014). Attitudes towards inclusion and self-efficacy of principals and teachers. Learning disabilities: A Contemporary Journal, 12(2), 151-168.
- Veteška, J. (2011). Competences in the context of social and economic changes and perspectives of human resources development. In: KAHN, R., McDERMOTT, J. C. (Eds.). Democratic access to education. Los Angeles: Antioch University, 2011, pp. 225-233.
- Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky. Praha: Portál.
- Vostrý, M. (2018). Selected opportunities for access to geriatric clients from the perspective of assisting professions. Journal of Education Culture and Society, 8(1), 89-95.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.