EduPort 2019, 3(1):1-8 | DOI: 10.21062/ujep/326.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/1

Rozšíření školního poradenského pracoviště o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa

Miroslava Bartoňová1, Jarmila Pipeková2, Jan Viktorin2, Marie Vítková2
1 Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (Česká republika)
2 Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita v Brně (Česká republika)

Jedním z nejdůležitějších principů inkluze a inkluzivního vzdělávání je poznání, že všichni žáci mají nějaké nadání, které může být přínosem pro ostatní. Příspěvek prezentuje dílčí výsledky výzkumného šetření realizovaného v rámci projektu "Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků". Projekt byl zaměřen na zvyšování otevřenosti škol v oblasti inkluze, přispěl ke zlepšování vzdělávací praxe formou zvyšování kompetencí škol v oblasti inkluzivního vzdělávání prostřednictvím metodické podpory pedagogických pracovníků při práci s heterogenní skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rozšířením školního poradenského pracoviště o nové pozice. Klíčová aktivita 4 "Podpora školních poradenských pracovišť" byla orientována na problematiku poradenských pracovníků ve školách. Výzkumné šetření bylo realizováno na sedmi základních školách ve třech krajích České republiky.

Klíčová slova: základní škola, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, školní poradenské pracoviště, školní speciální pedagog, školní psycholog

Extension of the School Counseling Center with the Position of School Special Educator and School Psychologist

One of the most important principles of inclusion and inclusive education is that all pupils have a gift that can be benefit others. The paper presents partial results of the research survey carried out within the project "School for Everyone: Inclusion as the Way for the Effective Education of All Pupils". The project was focused on increasing the openness of schools in the area of inclusion, contributed to improving educational practice by increasing the competences of schools in the field of inclusive education through methodical support of pedagogical staff working with a heterogeneous group of pupils with special educational needs. The Key Activity 4 "The Support for the School Counseling Centers" focused on the issue of school specialist. The research survey was carried out at seven primary schools in three regions of the Czech Republic.

Keywords: primary school, pupil with special educational needs, school counseling center, school special educator, school psychologist

Zveřejněno: 8. říjen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bartoňová M, Pipeková J, Viktorin J, Vítková M. Rozšíření školního poradenského pracoviště o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Online Journal of Primary and Preschool Education. 2019;3(1):1-8. doi: 10.21062/ujep/326.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/1.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J. & Vítková, M. (2019). Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita.
  2. Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
  3. Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2015). Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita.
  4. Eger, L. & Egerová, D. (2017). Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita.
  5. Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
  6. Jurkovičová, P. & Regec, V. (2013). Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého.
  7. Kendíková, J. (2016). Vzdělávání žáka se SVP. Praha: Raabe.
  8. Knotová, D. a kol. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.
  9. Kovářová, R., Janků, K. & Hampl, I. (2015). Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita.
  10. Kucharská, A., Mrázková, J., Wolfová, R. & Tomická, V. (2013). Školní speciální pedagog. Praha: Portál.
  11. Lechta, V. a kol. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
  12. Magerová, J. (2018). Školní psycholog v inkluzivním prostředí základní školy (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
  13. Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého.
  14. Michalová, Z. & Hainová, H. (2012). Základy speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Liberec: Technická univerzita.
  15. Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  16. Pešová, I. & Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada.
  17. Procházka, R., Šmahaj, J. & Kolařík, M. (2012). Vybrané kapitoly poradenské psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  18. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  19. Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
  20. Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  21. Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  22. Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova.
  23. Viktorin, J. (2017). Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu (Rigorózní práce). Brno: Masarykova univerzita.
  24. Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.