Online Journal of Primary and Preschool Education, 2018 (roč. 2), číslo 1

Recenzované články

Problematika diagnostiky vývojové poruchy motorické funkce u dětí MŠ s ohledem na školní připravenost

Problems of Diagnosis of Developmental Coordination Disorder in Preschool Children with Regard to School Preparedness

Miroslava Dobrodinská

EduPort 2018, 2(1):1-6 | DOI: 10.21062/ujep/224.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/1  

Úroveň jemné, ale i hrubé motoriky patří ke kritériím při posuzování psychomotorického vývoje dětí předškolního věku zvláště před nástupem ke školní docházce. DCD (vývojová porucha motorické funkce) je neurologický deficit, který může mít negativní vliv na školní připravenost dětí. V populaci se vyskytuje přibližně mezi 4-6 %, a to v poměru 2:1 až 7:1 chlapci a dívky. Cílem rešerše je najít diagnostické nástroje pro učitele MŠ a speciální pedagogy, které pomohou snadno ověřit úroveň motorických dovedností, hlavně vyspělost jemné motoriky a schopnost vizuo-motorické koordinace, důležitých pro vstup do ZŠ. Z přehledu diagnostických instrumentů vyšly...

Možnosti využití škály čtyř úrovní čtenářské gramotnosti PIRLS 2016 v problematice čtení s porozuměním k rozvoji složitějších čtenářských dovedností při práci s uměleckým textem v hodinách literární výchovy a čtení na 1. stupni Z

Possibilities of Using the PIRLS 2016 Reader Literacy Scale in Reading with an Understanding of the Development of More Complex Reader Skills in Working with Artistic Texts in Literary Education and Reading at Elementary School

Blanka Janáčková

EduPort 2018, 2(1):7-13 | DOI: 10.21062/ujep/225.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/7  

Obsah článku vychází z mezinárodního šetření PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) 2016 ke čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníků při čtení literárních textů. Představuje náměty na didaktické postupy při práci s žáky základní školy v hodinách literární výchovy a čtení s uměleckými texty dětské literatury. Uvedené úrovně ve škále čtenářské gramotnosti PIRLS 2016 byly využity při interpretaci typického žánru dětské literatury - pohádky lidové a autorské. Cílem článku je popsat možnosti, jak postupovat při práci s uměleckým textem v jednotlivých úrovních čtenářské gramotnosti a jak nakládat v hodinách literární výchovy a čtení na 1....

Stratégie prevencie detskej obezity

Childhood Obesity Prevention Strategies

Marek Krška

EduPort 2018, 2(1):14-22 | DOI: 10.21062/ujep/226.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/14  

Obezita sa stáva jedným z najrozšírenejších problémov ohrozujúcich zdravý vývin detí v 21. storočia. Riešiť už vzniknutý problém je veľmi náročné na čas aj financie. Preto ideálnym spôsobom, ako toto ochorenie eliminovať, zostáva prevencia. Tá je veľmi efektívna, no musí byť vybudovaná na pevných základoch poznatkov a skúseností. Nasledujúci článok preto sumarizuje, ako treba pristupovať k budovaniu takýchto efektívnych prevenčných stratégií, akú podporu vyžadujú a čo by mali obsahovať, nakoľko problematika prevenčných stratégií je rovnako komplexná ako aj samotné ochorenie.

Aktivity na rozvoj geometrických predstáv žiakov mladšieho školského veku

Activities for the Development of Geometric Conceptions of Pupils in Primary Education

Kitti Páleníková, Mária Bugárová

EduPort 2018, 2(1):23-32 | DOI: 10.21062/ujep/227.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/23  

Geometrické poznatky sú nepochybne veľmi dôležité pre každého človeka. Pri ich nadobúdaní v školskom prostredí môžeme začleniť do vyučovania rôzne úlohy a aktivity, ktoré žiakov zaujmú najmä hrovou formou. V príspevku uvádzame návrhy aktivít zameraných na rozlišovanie, pomenovanie a kreslenie rovinných a priestorových útvarov. Niektoré z aktivít sme realizovali so žiakmi prvého stupňa základnej školy. Popisujeme výsledky získané pozorovaním žiakov pri práci a analýzou ich činnosti.

Komparace přírodovědné gramotnosti učitelů na 1. st. Z

The Comparision of the Science Literacy of Primary School Teachers

Jan Tirpák, Jiří Škoda

EduPort 2018, 2(1):33-35 | DOI: 10.21062/ujep/228.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/33  

Příspěvek vychází z výzkumné analýzy šetření TIMSS 2015 (Trends in International Mathematics and Science Study), zjišťující úroveň vědomostí a dovedností žáků 4. a 8. ročníků povinné školní docházky v matematice a přírodních vědách. Cílem tohoto příspěvku je reflektovat klíčové aspekty související s tímto výzkumem z pohledu vzdělávacích postupů učitelů z České republiky a Singapuru.