EduPort 2018, 2(1):1-6 | DOI: 10.21062/ujep/224.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/1
Problematika diagnostiky vývojové poruchy motorické funkce u dětí MŠ s ohledem na školní připravenost
- Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy (Česká republika)
Úroveň jemné, ale i hrubé motoriky patří ke kritériím při posuzování psychomotorického vývoje dětí předškolního věku zvláště před nástupem ke školní docházce. DCD (vývojová porucha motorické funkce) je neurologický deficit, který může mít negativní vliv na školní připravenost dětí. V populaci se vyskytuje přibližně mezi 4-6 %, a to v poměru 2:1 až 7:1 chlapci a dívky. Cílem rešerše je najít diagnostické nástroje pro učitele MŠ a speciální pedagogy, které pomohou snadno ověřit úroveň motorických dovedností, hlavně vyspělost jemné motoriky a schopnost vizuo-motorické koordinace, důležitých pro vstup do ZŠ. Z přehledu diagnostických instrumentů vyšly jako vhodné dva standardizované testy s českou normou (OTDP a MABC - 2). Tato rešerše může pomoci v pedagogické teorii i praxi doplnit a rozšířit poznatky z oblasti diagnostiky motorických dovedností předškolních dětí. Motorické obtíže mohou být jedním z faktorů odkladů školní docházky, případně mohou negativně ovlivňovat školní úspěšnost, proto je nutné včas diagnostikovat možné motorické obtíže a nasadit účinnou intervenci. Z rešerše, která byla provedena, vznikly vědecké otázky, kterými by se dal směřovat další výzkum. Existuje významná souvislost mezi poruchou motoriky, jednotlivými posuzovanými komponentami motorického vývoje a odkladem školní docházky?
Klíčová slova: DCD - vývojová porucha koordinace, motorické dovednosti, školní zralost, motorický vývoj
Problems of Diagnosis of Developmental Coordination Disorder in Preschool Children with Regard to School Preparedness
The level of fine-grained and gross motor activity is one of important touchstone of motor development of preschool children before the opening of school attendance. DCD (Developmental Coordination Disorder) is neurological deficiency, what could be negative influence to school maturity of children. This motor skills disorder that affects four to six percent of all school-aged children. The ratio of boys to girls varies from 2:1 to 7:1, depending on the group studied. There are two suitable diagnostic instruments with Czech standard (OTDP a MABC - 2). Motor skills disorders can be one of factor for postponement of school attendance. Although there is currently no cure for DCD, early intervention and treatment may help to reduce the emotional, physical and social consequences that are often associated with this disorder. There is question, if motor skills disorders are connected with, motor development and postponement of school attendance. We have to be sure, if children with motor skills disorders have more often postponement of school attendance than children without disorders.
Keywords: DCS - developmental coordination disorder, motor skills, school attendance, motor development
Zveřejněno: 20. prosinec 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- AMERICAN PSYCHYATRIC ASSOCIATION (2002). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th ed. Washington, D. C.: American Psychiatric Association.
- BARNHART, R. C., DAVENPORT, M. J., EPPS, S. B., et al. (2003). Developmental coordination disorder. Physical Therapy, vol. 83, no. 8, p. 722-731.
Přejít k původnímu zdroji...
- BLANK, R., SMITS-ENGELSMAN, B., POLATAJKO, H. and WILSON, P. (2012), European Academy for Childhood Disability (EACD): Recommendations on the definition, diagnosis and intervention of developmental coordination disorder (long version). Developmental Medicine & Child Neurology, 54: 54-93. doi: 10.1111/j.1469-8749.2011.04171.x
Přejít k původnímu zdroji...
- BRUININKS, R. H. (1978). Bruininks Oseretsky test of motor proficiency. Circle pines-Minnesota: American Guidance Service
- BRUININKS, R. H., BRUININKS, B. D. (2005). Test of Motor Proficiency. 2nd edition Manual. Circle Pines: AGS Publishing.
- COOLS, W., De MARTELAER, K., SAMAEY, C., & ANDRIES, C. (2008). Movement skill assessment of typically developing preschool children: A review of seven movement skill assessment tools. Journal of Sports Science and Medicine, 8(2), 154 - 168.
- ČELIKOVSKÝ, S. a kol. (1979). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN.
- ČEPIČKA, L. (2010). Normative data for the Test of Gross Motor Development -2 in 7-yr.-old children in the Czech Republic. Perceptual and Motor Skills, 110 (3), 1048-1052.
Přejít k původnímu zdroji...
- DOUBRAVA, Lukáš. ZA ODKLADY ŠKOLNÍ DOCHÁZKY STOJÍ ZEJMÉNA LOGOPEDICKÉ VADY. Učitelské noviny [online]. Praha: GNOSIS, 2014, 2014(1) [cit. 2017-11-05]. ISSN 01/2014. Dostupné z: http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7694.
- ESTEVAN, I., MOLINA-GARCÍA, J., BOWE, J. S., ÁLVAREZC, O., CASTILLOC, I., BARNETT, L. M. (2018). Who can best report on childern's motor competence: parents, teacher, or the children themselves? Psychology of Sport and Exercise, Jan (34):1-9, https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.09.002.
Přejít k původnímu zdroji...
- GALLAHUE, D., & OZMUN, J. (1997). Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults (4th ed.). Boston: WCB/McGraw-Hill.
- GIBBS, J., J. APPLETON a R. APPLETON. Dyspraxia or developmental coordination disorder? Unravelling the enigma. Archives of Disease in Childhood [online]. 2007-06-01, vol. 92, issue 6, s. 534-539 [cit. 2013-11-29]. DOI: 10.1136/adc.2005.088054.Dostupné z: http://adc.bmj.com/cgi/doi/10.1136/adc.2005.088054
Přejít k původnímu zdroji...
- GRULICHOVÁ, V.(2004). Dyspraxie. Ostrava, 2004. Diplomová práce. Ostrava: Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta.
- HENDERSON, S. E., & SUGDEN, D. A (1992) Movement Assessment Battery for children. Sidcup. Kent-England: Therapy skill builders.
- HENDERSON, S. E., & SUGDEN, D. A., & BARNETT, A. L. (2007). Movement Assessment Battery for Children-2. London: Harcourt Assessment. H.
Přejít k původnímu zdroji...
- KIPHARD, E. J., SHILLING F. (1974). Körperkoordinationtest für Kinder. Weinheim: Beltz test.
- KIPHARD, E. J., SHILLING F. (2007). Körperkoordinationtest für Kinder 2, überarbeitete und ergänzte Auflage. Weinheim: Beltz test.
- KIRBY, A. Is dyspraxia a medical condition or a social disorder? Br J Gen Pract 2004; 54(498): 6-8. 19. Am J Occup Ther 1995; 49(8): 787-794.
- KIRBY, A, Sugden D. A. (2007). Children with developmental coordination disorders. J R Soc Med; 100(4): 182-186.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOHOUTEK, R. (2002). Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
- KOKŠTEJN, J. (2016). Úroveň základních pohybových dovedností dětí předškolního věku - možné pohlavní rozdíly. Studia Kinanthropologica, The Scientific Journal for Kinanthropology XVII, (3), 289-295.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOLÁŘ, Pavel; SMRŽOVÁ, Jitka; KOBESOVÁ, Alena. Vývojová dyspraxie, senzomotorická integrace a jejich vliv na pohybové aktivity a na sport. Medicina sportiva Bohemica et Slovaca. 2011, 20 (2), 66-81.
- KOLÁŘ, P. (2009). Vyšetření posturálních funkcí. In: Kolář P (ed). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén: 35-56.
- LINGAM, R., HUNT, L., GOLDING, J., JONGMANS, M., EMOND, A. (2009) Prevalence of developmental coordination disorder using the DSM-IV at 7 years of age: a UK population-based study. Pediatrics, 123 (4), e693-e700. Available at
Přejít k původnímu zdroji...
- http://pediatrics.aappublications.org/content/123/4/e693.full.pdf+html.
- MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd. Praha: Portál.
- MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ A PŘIDRUŽENÝCH ZDRAVOTNÍCH PROBLÉMŮ, 10. revize, 2. aktualizované vydání, český překlad se zapracováním aktualizací přijatých na úrovni mezinárodní verze ICD-10, WHO FIC do roku 2014.
- MĚKOTA, K., & NOVOSAD, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
- MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada Publishing, a.s.
- LINGAM R., HUNT L., GOLDING J., JONGMANS M., EMOND A. (2009). Prevalence of developmental coordination disorder using the DSM-IV at 7 years of age: A UK population-based study. Pediatrics. April;123(4):e693-e700.
Přejít k původnímu zdroji...
- PSOTTA, R. (2014). MABC-2 test motoriky pro děti. Děti - Příručka. 1. české vydání. Praha: Hogrefe Test centrum.
- SELIKOWITZ, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing.
- SLAVÍKOVÁ, I., ŠMEJKALOVÁ, H. (1997). Odklady školní docházky na základních školách v ČR: Materiál Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR. Praha: IPPP ČR.
- SUGDEN D. A., CHAMBERS M., UTLEY A. (2006). Leeds consensus statement 2006. Retrieved from http://www.dcd-uk.org/consensus.html Google Scholar.
- SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVA, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A. & SOURALOVÁ, E. (EDS.) Pre-school education in the context of curriculum. Children's Readiness for Compulsory School Attendance in the Context of Selected EU Countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012, 244 s.
- ŠPORCLOVÁ V., ŠULOVÁ L. (2014). Školní zralost. In ŠULOVÁ L.: Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, s. 88-103.
- THOROVÁ, K. (2015). Vývojová psychologie - proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
- ULRICH, D. A. (1985). Test of Gross Motor Development. Austin, Texas:Pro-ED. Inc.
- ULRICH, D. A. (2000). Test of Gross Motor Development, 2nd ed. Examiner's manual. Austin, Texas: Pro - ED. Inc.
- VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum Press.
- VLES JSH, KROES M., FERON FJM (2004) MMT: Test Maastrichtse Motoriek. Leiden: Pits BV.
- ZÁPISY DO 1. ROČNÍKŮ ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ: Rok 2016/17. MŠMT ČR [online]. Praha: MŠMT ČR, 2016 [cit. 2017-11-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/zapisy-do-1-rocniku-zakladnich-skol.
- ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální program. Praha: Portál.
- ZIMMER R., VOLKAMER M. (1987) Motoriktest für vier-bis sechsjärige Kinder. Weinheim: Beltztest.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.