EduPort, 2023 (roč. 7), číslo 2

Recenzované články

SYSTEMATICKÁ REVIEW VE VZDĚLÁVÁNÍ: TYPOLOGIE, STANDARDIZOVANÉ METODIKY A PŘÍKLADY JEJICH TVORBY

SYSTEMATIC REVIEWS IN EDUCATION: TYPOLOGY, STANDARDIZED METHODOLOGY AND A PROCESS EXAMPLE OF CONDUCTING THEM

Jiří Kantor1, Dagmar Sedláčková1, Jana Marečková1, Zuzana Svobodová 2, Kate-řina Veselá1, Alžběta Smrčková1, Jitka Klugarová3, Miloslav Klugar3

EduPort 2023, 7(2):1-18 | DOI: 10.21062/edp.2023.005  

Systematická review jsou základním designem pro syntézu důkazů. Jejich základními znaky jsou systematič-nost, transparentnost a reprodukovatelnost. Představují jeden z hlavních pilířů na důkazech založeného vzdělávání (evidence-based education) a mohou usnadnit využití vědeckých důkazů při tvorbě doporučení pro vzdělávací systém i při rozhodování odborníků v praxi. V českém pedagogickém výzkumu systematická review doposud nebyla produkována a výzkumníci i odborníci v praxi postrádají hlubší orientaci v této pro-blematice. Tato nepříznivá situace se však nevztahuje pouze na české prostředí. Velká část zahraničních studií s názvem systematická review,...

IDENTIFICATION OF SOCIALLY DISADVANTAGED STUDENTS: PILOT STUDY

Zbyněk Němec, Alice Kourkzi

EduPort 2023, 7(2):19-27 | DOI: 10.21062/edp.2023.006  

Although socially disadvantaged students in the Czech education system are numerous, little attention has been paid to the identification and support of this group. Previous attempts have found no tool able to reliably identify these students, in order to provide their above standard educational support. This article summarizes the main results from a pilot study of a new method aimed at identifying students with social disadvantage and the relevant methodology (Němec, 2023). Following research of The Faculty of Education at Charles University, we have drafted and verified a tool “Assessment scheme for the identification of socially disadvantaged...

VČASNÉ ODHALENÍ ZRAKOVÝCH PORUCH NA ÚROVNI ZRAKOVÉHO APARÁTU U DĚTÍ S KOGNITIVNÍMI DEFICITY PRO SPECIÁLNÍ PEDAGOGY

EARLY DETECTION OF VISUAL IMPAIRMENT AT THE LEVEL OF THE VISUAL SYSTEM IN CHILDREN WITH COGNITIVE DEFICITS FOR SPECIAL EDUCATORS

Helena Štrofová1, Lea Květoňová2

EduPort 2023, 7(2):28-36 | DOI: 10.21062/edp.2023.007  

Tato výzkumná práce se systematicky věnuje kvalitativnímu aspektu vývoje speciálního nástroje určeného pro identifikaci zrakových anomálií u dětí s kognitivními deficity, s hlavním zaměřením na oblast vizuálního systému. Hlavním cílem navrhovaného nástroje je detekce indikací, které mohou naznačovat potřebu rozsáhlejšího očního a ortoptického vyšetření, což by přispělo k včasné diagnostice a následné intervenci. V průběhu této studie byla prováděna důkladná analýza spolehlivosti navrženého nástroje a jeho praktické využitelnosti v rámci práce speciálních pedagogů. Sběr dat proběhl v reálném terénu, kde byl nástroj aplikován na skupinu dětí s kognitivními...

VZDĚLÁVÁNÍ K UDRŽITELNÉ BUDOUCNOSTI: VÝUKA VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ POHLEDEM VÝVOJOVÉHO KONTINUA ODPOVĚDNÉHO JEDNÁNÍ

EDUCATION FOR A SUSTAINABLE FUTURE: TEACHING UNIVERSITY STUDENTS THROUGH A DEVELOPMENTAL CONTINUUM OF RESPONSIBLE BEHAVIOUR

Roman Kroufek

EduPort 2023, 7(2):37-47 | DOI: 10.21062/edp.2023.008  

Aims The aim of this study is to present the results of an evaluation of university courses that have been innovated using the Developmental Continuum of Responsible Behaviour towards Nature and People. This continuum has been adopted as a framework for course modifications by the Lipka Eco-Centre staff, who are also working at several Czech universities. The innovations emphasized a holistic approach, where not only students' knowledge but also their attitudes and competences were increased. The evaluation sought to answer the following two questions: 1. In what ways did the observed variables (relationship to place, teacher self-efficacy, attitudes...