EduPort 2023, 7(2):28-36 | DOI: 10.21062/edp.2023.007

VČASNÉ ODHALENÍ ZRAKOVÝCH PORUCH NA ÚROVNI ZRAKOVÉHO APARÁTU U DĚTÍ S KOGNITIVNÍMI DEFICITY PRO SPECIÁLNÍ PEDAGOGY

Helena Štrofová1, Lea Květoňová2
1Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Magdalény Rettigové 4, Praha 1 (Česká republika)
2 Katedra speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Magdalény Rettigové 4, Praha 1 (Česká republika)

Tato výzkumná práce se systematicky věnuje kvalitativnímu aspektu vývoje speciálního nástroje určeného pro identifikaci zrakových anomálií u dětí s kognitivními deficity, s hlavním zaměřením na oblast vizuálního systému. Hlavním cílem navrhovaného nástroje je detekce indikací, které mohou naznačovat potřebu rozsáhlejšího očního a ortoptického vyšetření, což by přispělo k včasné diagnostice a následné intervenci. V průběhu této studie byla prováděna důkladná analýza spolehlivosti navrženého nástroje a jeho praktické využitelnosti v rámci práce speciálních pedagogů. Sběr dat proběhl v reálném terénu, kde byl nástroj aplikován na skupinu dětí s kognitivními deficity. Získané výsledky byly následně pečlivě analyzovány, což umožnilo posouzení efektivity nástroje v detekci zrakových vad u této specifické populace. Výsledky této studie mají potenciál významně přispět k identifikaci dětí s potřebami v oblasti zraku. Navrhovaný nástroj může být klíčovým prvkem pro specializované pedagogy při plánování a poskytování individuální péče a podpory. Celkově lze tuto výzkumnou práci chápat jako důležitý krok směrem k zlepšení kvality života dětí s kognitivními deficity prostřednictvím včasné diagnostiky a vhodných intervenčních opatření. Tímto způsobem představuje výzkum významný přínos pro oblast specializované pedagogiky a péče o děti se specifickými vzdělávacími potřebami. Zjištění z výzkumu zdůrazňují potřebu další spolupráce a výzkumu v oblasti zrakových vad a kognitivních deficitů. Doporučení pro praxi zahrnují včasnou detekci a spolupráci s oftalmology, podporu multidisciplinárního přístupu, školení speciálních pedagogů a pravidelné monitorování a poskytování zpětné vazby. Věříme, že tato práce poskytne pevný základ pro další výzkumy a inovace v oblasti pedagogiky a oftalmologie, které povedou k lepší reedukaci a vzdělávání dětí s kognitivními deficity, s dlouhodobými pozitivními důsledky pro jejich životní kvalitu.

Klíčová slova: Identifikace zrakové anomálie, zrakové poruchy, zrakový aparát, kognitivní deficit, speciální pedagog.

EARLY DETECTION OF VISUAL IMPAIRMENT AT THE LEVEL OF THE VISUAL SYSTEM IN CHILDREN WITH COGNITIVE DEFICITS FOR SPECIAL EDUCATORS

This research work systematically focuses on the qualitative aspect of the development of a special tool for the identification of visual anomalies in children with cognitive deficits, with the main focus on the visual system. The main aim of the proposed tool is to detect indications that may suggest the need for more extensive ophthalmic and orthoptic examination, which would contribute to early diagnosis and subsequent intervention. During the course of this study, a thorough analysis of the reliability of the proposed tool and its practical applicability within the work of special educators was conducted. Data collection was conducted in a real field setting where the tool was applied to a group of children with cognitive deficits. The obtained results were then carefully analyzed, which allowed assessing the effectiveness of the tool in detecting visual impairments in this specific population. The results of this study have the potential to contribute significantly to the identification of children with visual needs. The proposed tool may be a key element for specialist educators in planning and providing individual care and support. Overall, this research work can be seen as an important step towards improving the quality of life of children with cognitive deficits through early diagnosis and appropriate intervention measures. In this way, the research represents a significant contribution to the field of special education and care for children with special education needs. The research findings highlight the need for further collaboration and research in the field of visual impairment and cognitive deficits. Recommendations for practice include early detection and collaboration with ophthalmologists, promotion of a multidisciplinary approach, training of special educators, and regular monitoring and feedback. We believe that this work will provide a solid foundation for further research and innovation in pedagogy and ophthalmology that will lead to better re-education and education for children with cognitive deficits, with long-term positive consequences for their quality of life.

Keywords: Identification of visual anomalies, visual impairment, visual system, cognitive deficit, special educator.

Zveřejněno: 1. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štrofová H, Květoňová L. VČASNÉ ODHALENÍ ZRAKOVÝCH PORUCH NA ÚROVNI ZRAKOVÉHO APARÁTU U DĚTÍ S KOGNITIVNÍMI DEFICITY PRO SPECIÁLNÍ PEDAGOGY. EduPort. 2023;7(2):28-36. doi: 10.21062/edp.2023.007.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bílková, Z., Dobiáš, M., Doležal, J., Fabián, V., Havlišová, H. et al. (2021). Eye Tracking Using Nonverbal Tasks Could Contribute to Diagnostics of Developmental Dyslexia and Developmental Language Disorder. [Online]. In GLAZZARD, Jonathan a STONES, Samuel (eds.). Dyslexia. IntechOpen, 2021. From https://doi.org /10.5772/intechopen.95561. [cit. 2023-07-08]. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Brechwald, W. A., & Prinstein, M. J. (2011). Beyond homophily: A decade of advances in understanding peer influence processes. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 166-179. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Fedorová, S., Bartečků, E., Hořínková, J. (2020). Metodologie měření kognitivního deficitu u depresivní poruchy. Online. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 83(1), 43-47. Dostupné z: https://doi.org/10.14735/amcsnn202043. [cit. 2023-07-08]. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L., Rand, Y. (2019). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Věra POKORNÁ (překladatelka). Revidované a rozšířené vydání. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-2400-6.
  5. Hlaďo, P. (2011). Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol. 1. vyd. Brno: Mendelova univerzita. ISBN 978-80-7375-544-7.
  6. Hered, R.W., Wood, D.L. (2013). Preschool Vision Screening in Primary Care Pediatric Practice. Public Health Reports [Online]. 2013;128(3):189-197, from https://doi.org/10.1111/cxo.12029 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hopkins, S., Sampson, G. P., Hendicot, P., Wood, J. M. (2013). Review of guidelines for children's vision screenings. Clinical & Experimental Optometry [Online]. 2013;96(5):443-449, from https://doi.org/10.1111/cxo.12029. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Humphrey, N., & Symes, W. (2011). Peer interaction patterns among adolescents with autistic spectrum disorders (ASDs) in mainstream school settings. Autism, 15(4), 397-419.Return to ref 2011 in article Přejít k původnímu zdroji...
  9. Juklová, K. (2010). Základy obecné psychologie: studijní text. 4. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-054-2.
  10. Koutná Kostínková, J., Čermák, I. (2013). Interpretativní fenomenologická analýza. In: Řiháček, Tomáš, Čermák, Ivo, Hytych, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-43. ISBN 978-80-210-6382-2.
  11. Lin, T.-J., Justice, L. M., Paul, N., & Mashburn, A. J. (2016). Peer interaction in rural preschool classrooms: Contributions of children's learning-related behaviors, language and literacy skills, and problem behaviors. Early Childhood Research Quarterly, 37, 106-117. doi:10.1016/j.ecresq.2016.04.001. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Luciano, S., & Savage, R. S. (2007). Bullying risk in children with inclusive educational settings. Canadian Journal of School Psychology, 22(1), 14-31. doi:10.1177/0829573507301039. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Maňák, J., Švec, V., Švec, Š, ed. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. ISBN 80-210-3802-0.
  14. Nakonečný, M. (2015). Obecná psychologie. Praha: Triton, s. 203-357. ISBN 978-80-7387-929-7.
  15. Národní soustava povolání. (2023). Speciální pedagog. [Online]. From http://www.nsp.cz/hledat?type=workUnit&q=speci%C3%A1ln%C3%AD%20pedagog. [cit. 2023-03-07].
  16. Noble, Helen a Heale, Roberta (2019). Triangulation in research, with examples. Online. Evidenced Based Nursing. Vol. 22, iss. 3, s. 67-68. eISSN 1468-9618. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1136/ebnurs-2019-103145. [cit. 2023-07-01]. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Piker, R. A., & Rex, L. A. (2008). Influences of teacher-child social interactions on English language development in a Head Start classroom. Early Childhood Education Journal, 36(2), 187-193. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Raghavendra, P., Olsson, C., Sampson, J., Mcinerney, R., & Connell, T. (2012). School participation and social networks of children with complex communication needs, physical disabilities, and typically developing peers. Augmentative and Alternative Communication, 28(1), 33-43. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Parker, J. G. (1998). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology. New York: Wiley.
  20. Staniford, Jesssica Amy a Lister, Matthew (2021). An Interpretative Phenomenological Analysis exploring how psychiatrists conceptualise conduct disorder and experience making the diagnosis. Online. Clinical Child Psychology and Psychiatry. Vol. 26, iss. 1, s. 243-256. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1359104520964519. [cit. 2023-02-23]. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Smith, Jonathan A. a Osborn, M. (2008). Interpretative phenomenological analysis. In Smith J. A. (Ed.). Qualitative psychology: A practical guide to research methods. 2nd ed. Sage, 2018, s. 53-80.
  22. Stanton-Chapman, T. L., Kaiser, A. P., Vijay, P., & Chapman, C. (2008). A multicomponent intervention to increase peer-directed communication in Head Start children. Journal of Early Intervention, 30(3), 188-212. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Sturm, V., Heckmann, J., Wandernoth, P., Kunz, A., Stefen, T. et al. (2016). Sehscreening in der Stadt Zürich [Vision Screening in Zurich]. Klinische Monatsblatter für Augenheilkunde [Online]. 2016, 233(4):391-395, from https://doi.org/10.1055/s-0041-111818. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Vágnerová, Marie (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. 4., rozš. a přeprac. Vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
  25. Vokurka, M., Hugo, J. (2015). Velký lékařský slovník. 10. aktual. vyd. Praha: Maxdorf, Jessenius. ISBN 978-80-7345-456-2.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.