EduPort 2023, 7(1):9-22 | DOI: 10.21062/edp.2023.002
SOUVISLOST MEZI METAKOGNITIVNÍMI STRATEGIEMI, VNÍMÁNÍM VLASTNÍ ÚČINNOSTI A HODNOCENÍM Z PŘEDMĚTU ČESKÝ JAZYK A LITERATURA U ŽÁKŮ 2. STUPNĚ ZŠ
- Katedra pedagogiky a aplikovaných disciplín, PF UJEP
Cílem příspěvku bylo analyzovat korelace dvou zahraničních výzkumných nástrojů v českém sociokulturním prostředí a hodnocení z předmětu český jazyk a literatura u žáků 2. stupně ZŠ (N = 227). Pro účely studie byly využity sebeposuzovací dotazníky MARSI (zjišťující využívání metakognitivních strategií při čtení) a RSPS2 (zjišťující vnímání vlastní účinnosti v oblasti čtení). Příspěvek reaguje na skutečnost, že v českém prostředí je nedostatek výzkumných nástrojů, které by se zaměřovaly na tyto pro čtení vcelku podstatné koncepty. Korelační analýza dokládá signifikantní vazby mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu český jazyk a literatura. Byly odhaleny signifikantní korelace mezi metakognitivními strategiemi a dimenzí sociální zpětné vazby (rs = 0,417), dimenzí fyziologických stavů (rs = 0,383), dimenzí pokroku (rs = 0,267), globální dimenzí (rs = 0,252) a dimenzí sociálního srovnání (rs = 0,24). Dále byly odhaleny signifikantní korelace mezi četností užívání metakognitivních strategií a hodnocením z předmětu český jazyk a literatura (rs = 0,218) a mezi hodnocením ze stejného předmětu a vnímáním vlastní účinnosti (konkrétně: dimenze sociální zpětné vazby: rs = 0,404; dimenze sociálního srovnání: rs = 0,391; dimenze fyziologických stavů: rs = 0,381; dimenze pokroku: rs = 0,377; globální dimenze: rs = 0,369). Výsledky jsou dále interpretovány a diskutovány ve vztahu k podobně realizovaným studiím a teoretickým východiskům, jsou uvedeny limity studie a doporučení pro budoucí výzkumná šetření.
Klíčová slova: Metakognitivní strategie, vnímání vlastní účinnosti, hodnocení z předmětu český jazyk a literatura, korelační analýza
RELATION BETWEEN METACOGNITIVE STRATEGIES, SELF-EFFICACY AND ASSESSMENT OF THE SUBJECT CZECH LANGUAGE AND LITERATURE IN PUPILS AT THE SECOND LEVEL OF PRIMARY SCHOOLS
The aim of the paper was to analyse the correlations between two self-report questionnaires in the Czech socio-cultural environment and the achievement of the lower secondary school students (N = 227) in the subject Czech Language and Literature. The self-report questionnaires used for the study were MARSI (measuring the use of metacognitive strategies in reading) and RSPS2 (measuring perceptions of reading self-efficacy). The paper responds to the fact that there is a lack of research tools in the Czech environment that would focus on these quite essential concepts for reading. Correlation analysis demonstrates significant relationships between metacognitive strategies, perceptions of self-efficacy and grades in Czech Language and Literature. Significant correlations were found between metacognitive strategies and social feedback dimension (rs = 0.,417), physiological states dimension (rs = 0,383), progress dimension (rs = 0,267), global dimension (rs = 0,252) and social comparison dimension (rs = 0,24). Furthermore, significant correlations were found between the frequency of using metacognitive strategies and achievement in the subject Czech Language and Literature (rs = 0,218) and between assessment in the same subject and self-efficacy (namely: social feedback dimension: rs = 0,404; social comparison dimension: rs = 0,391; physiological states dimension: rs = 0,381; progress dimension: rs = 0,377; global dimension: rs = 0,369). The results are further interpreted and discussed in relation to similarly conducted studies and theoretical background, limitations of the study and recommendations for future research are presented.
Keywords: Metacognitive strategies, self-efficacy, Czech Language and Literature, correlation analyse
Zveřejněno: 29. květen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Armbruster, B. B., Echols, C. H., & Brown, A. L. (1983). The role of metacognition in fading to learn: A developmental perspective (Reading Rep. No. 40). University of Illinois.
- Bagci, H., & Unveren, D. (2020). Investigation the relationship between metacognitive awareness of reading strategies and self-efficacy perception in reading comprehension in mother-tongue: Sample of 8th graders. International Journal of Educational Methodology, 6(1), 83-98. https://doi.org/10.12973/ijem.6.1.83
Přejít k původnímu zdroji...
- Baker, L., & Brown, A. L. (1980). Metacognitive skills in reading (Tech. Rep. No. 188). University of Illinois.
- Bandura, A. (2011). A Social Cognitive perspective on Positive Psychology. Revista De Psicología Social, 26(1), 7-20. https://doi.org/10.1174/021347411794078444
Přejít k původnímu zdroji...
- Blažek, R., Janotová, Z., Potužníková, E., & Basl, J. (2019). Mezinárodní šetření PISA 2018: Národní zpráva. Česká školní inspekce.
- Brown, G. T., Peterson, E. R., & Yao, E. S. (2016). Student conceptions of feedback: Impact on self-regulation, self-efficacy, and academic achievement. British Journal of Educational Psychology, 86(4), 606-629. https://doi.org/10.1111/bjep.12126
Přejít k původnímu zdroji...
- Butz, A. R., & Usher, E. L. (2015). Salient sources of early adolescents' self-efficacy in two domains. Contemporary Educational Psychology, 42, 49-61. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.04.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Carretti, B., Caldarola, N., Tencati, C., & Cornoldi, C. (2013). Improving reading comprehension in reading and listening settings: The effect of two training programmes focusing on metacognition and working memory. British Journal of Educational Psychology, 84(2), 194-210. https://doi.org/10.1111/bjep.12022
Přejít k původnímu zdroji...
- Cera, R., Mancini, M., & Antonietti, A. (2013). Relationships between metacognition, self-efficacy and self-regulation in learning. ECPS - Educational, Cultural and Psychological Studies, 7, 115-141. https://doi.org/10.7358/ecps-2013-007-cera
Přejít k původnímu zdroji...
- Chamot, A. U., & Rubin, J. (1994). Comments on Janie Rees-Miller's "A critical appraisal of earner training: theoretical bases and teaching implications": two readers react. TESOL Quarterly, 28(4), 771-776. https://doi.org/10.2307/3587559
Přejít k původnímu zdroji...
- Corkett, J., Hatt, B., & Benevides, T. (2011) Student and teacher self-efficacy and the connection to reading and writing. Canadian Journal of Education, 34(1), 65-98. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/355
- Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Grada.
- Gallagher, M. (2012). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior (second edition; pp. 314-320). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375000-6.00312-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Garofalo, J., & Lester Jr, F. K. (1985). Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance. Journal for research in mathematics education, 16(3), 163-176. https://doi.org/10.2307/748391
Přejít k původnímu zdroji...
- Garner, R. (1987). Metacognition and reading comprehension. Ablex Publishing. http://psycnet.apa.org/psycinfo/1987-97150-000
- Gavora, P. (2010). Akí sú moji žiaci? - Pedagogická diagnostika žiaka. Enigma.
- Hádková, M., & Jindráček, V. (2012). Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. UJEP.
- Henk, W. A., Marinak, B. A., & Melnick, S. A. (2012). Measuring the reader self-perceptions of adolescents: introducing the RSPS 2. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56(4), 311-320. https://doi.org/10.1002/jaal.00144
Přejít k původnímu zdroji...
- Hong E. (2020). Metacognition. In. S. Pritzker & M. Runco (Eds.), Encyclopedia of Creativity (third edition; pp. 140-145). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809324-5.23619-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Hrbáčková, K. (2004). Vliv metakognitivních strategií na rozvoj regulace učení. Pedagogická orientace, 14(1), 81 - 88.
- Klassen, M. R., Bong, M., Usher, L. E., Chong, H. W., Huan, S. V., Wong, F. Y. I., & Georgiou, T. (2009). Exploring the validity of a teachers' self-efficacy scale in five countries. Contemporary Educational Psychology, 34(1), 67-76. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2008.08.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., & Šlapal, M. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. ČŠI. Praha. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/2010_ctenarska_gramotnost_vzdelavaci_cil.pdf
- Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19(2), 119-137. https://doi.org/10.1080/10573560308223
Přejít k původnímu zdroji...
- Lipčáková. (2018). Sebepojetí studentů VŠ s dyslexií (Bakalářská práce, Univerzita Karlova). https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/189944/?lang=en
- Maddux, J. E., & Kleiman, E. M. (2016). Self-efficacy: A foundational concept for positive clinical psychology. In A. M. Wood & J. Johnson (Eds.), The Wiley handbook of positive clinical psychology (pp. 89-101). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118468197.ch7
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.
- MŠMT (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. MŠMT.
- MŠMT (2021). RVP ZV 2021 s vyznačenými změnami. MŠMT. file:///C:/Users/ricanj/Downloads/RVP-ZV-2021-zmeny.pdf.
- Mokhtari, K., & Reichard, C. A. (2002). Assessing students' metacognitive awareness of reading strategies. Journal of Educational Psychology, 94(2), 249-259. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.2.249
Přejít k původnímu zdroji...
- OECD (2019a). PISA 2018 results: what students know and can do. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Přejít k původnímu zdroji...
- OECD (2019b). PISA 2018 results: where all students can succeed. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en
Přejít k původnímu zdroji...
- OECD (2019c). PISA 2018 results: what school life means for students' lives. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/acd78851-en
Přejít k původnímu zdroji...
- Paris, S. G., Lipson, M. Y., & Wixson, K. K. (1983). Becoming a strategic reader. Contemporary Educational Psychology, 8(3), 293-316. https://doi.org/10.1016/0273-2297(86)90002-X
Přejít k původnímu zdroji...
- Pressley, M., & Afflerbach, P. P. (1995). Verbal protocols of reading: The nature of constructively responsive reading. Routledge. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=98W10c-_E0kC&oi=fnd&pg=PP2&dq=Pressley+Afflerbach+1995&ots=YzP6bCFcat&sig=zb3iOa9U_re2LmonSVUKzxPcSbc
- Puustinen, M., & Pulkkinen, L. (2001). Models of self-regulated learning: A review. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(3), 269-286. https://doi.org/10.1080/00313830120074206
Přejít k původnímu zdroji...
- Ronzano, S. (2010). Effectiveness of metacognitive strategies for improving reading comprehension in secondary students (Doctoral dissertation, California State University). http://elibraryusa.state.gov
- Snow, C. E., Burns, M. S., & Griffin, P. (1998). Preventing reading difficulties in young children. National Academy Press. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=G1-POm9BR-IC&oi=fnd&pg=PR1&dq=Snow,+Burns,+Griffin+1998&ots=5W0fTlh8YJ&sig=XLsy8GUBNYn6bDlpMeY10P7Gjco
- Unrau, N. J., Rueda, R., Son, E., Polanin, J. R., Lundeen, R. J., & Muraszewski, A. K. (2017). Can reading self-efficacy be modified? A meta-analysis of the impact of interventions on reading self-efficacy. Review of Educational Research, 88(2), 167-204 https://doi.org/10.3102/0034654317743199
Přejít k původnímu zdroji...
- Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Grada.
- Veenman, M. V. J. (2015). Metacognition. In P. Afflerbach (Ed), Handbook of individual differences in reading: Reader, text, and context. (pp. 26-40). Routledge.
- Willis, G. B. (2017). Cognitive interviewing in survey design: state of the science and future directions. The Palgrave Handbook of Survey Research (pp. 103-107). https://doi.org/10.1007/978-3-319-54395-6_14
Přejít k původnímu zdroji...
- Wirth, J., & Leutner, D. (2008). Self-regulated learning as a competence: Implications of theoretical models for assessment methods. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, 216(2), 102-110. https://doi.org/10.1027/0044-3409.216.2.102
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.