EduPort 2019, 3(1):1-8 | DOI: 10.21062/ujep/326.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/1
Extension of the School Counseling Center with the Position of School Special Educator and School Psychologist
- 1 Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (Česká republika)
- 2 Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita v Brně (Česká republika)
One of the most important principles of inclusion and inclusive education is that all pupils have a gift that can be benefit others. The paper presents partial results of the research survey carried out within the project "School for Everyone: Inclusion as the Way for the Effective Education of All Pupils". The project was focused on increasing the openness of schools in the area of inclusion, contributed to improving educational practice by increasing the competences of schools in the field of inclusive education through methodical support of pedagogical staff working with a heterogeneous group of pupils with special educational needs. The Key Activity 4 "The Support for the School Counseling Centers" focused on the issue of school specialist. The research survey was carried out at seven primary schools in three regions of the Czech Republic.
Keywords: primary school, pupil with special educational needs, school counseling center, school special educator, school psychologist
Published: October 8, 2019 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J. & Vítková, M. (2019). Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita.
- Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita.
- Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2015). Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita.
- Eger, L. & Egerová, D. (2017). Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
- Jurkovičová, P. & Regec, V. (2013). Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kendíková, J. (2016). Vzdělávání žáka se SVP. Praha: Raabe.
- Knotová, D. a kol. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.
- Kovářová, R., Janků, K. & Hampl, I. (2015). Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Kucharská, A., Mrázková, J., Wolfová, R. & Tomická, V. (2013). Školní speciální pedagog. Praha: Portál.
- Lechta, V. a kol. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
- Magerová, J. (2018). Školní psycholog v inkluzivním prostředí základní školy (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
- Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová, L. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Michalová, Z. & Hainová, H. (2012). Základy speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Liberec: Technická univerzita.
- Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
- Pešová, I. & Šamalík, M. (2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada.
- Procházka, R., Šmahaj, J. & Kolařík, M. (2012). Vybrané kapitoly poradenské psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
- Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
- Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova.
- Viktorin, J. (2017). Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu (Rigorózní práce). Brno: Masarykova univerzita.
- Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.