EduPort 2017, 1(2):11-23 | DOI: 10.21062/ujep/36.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/2/11

Úroveň tvořivých schopností dětí v České republice a v Turecku

Lenka Pelcerová, Jarmila Honzíková1
1 Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (Česká republika)

Článek je zaměřen na problematiku kreativity u dětí prvního stupně základní školy, které vyrůstají v odlišných náboženských, kulturních a životních podmínkách. Je zde pracováno s výsledky Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení, který byl zadán na šesti základních školách v České a Turecké republice. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 360 žáků 1.-5. ročníků ZŠ. V článku je uvedeno nejen srovnání výsledků testů u dětí těchto dvou zemí, které ukazují na rozdíly v míře tvořivosti dětí v České a Turecké republice, ale i rozdíly ve vzdělávacích systémech obou republik.

Klíčová slova: úroveň tvořivosti, Turecko, Česko

The Level of Creative Abillities of Children in the Czech Republic and Turkey

The article is focused on creativity of primary school children who grow up in various religious, cultural and living conditions. For data collection was chosen Torrance figural test of Creative Thinking, which was assigned at six primary schools in the Czech Republic and the Republic of Turkey and tested on 360 pupils, from 1. to 5. grades of primary school. The article contains results comparing children from these two countries, showing differences not only in level of creativity between Czech and Turkish children, but also differences between education systems of the countries.

Keywords: level of creativity, Turkey, Czech Republic

Zveřejněno: 23. listopad 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pelcerová L, Honzíková J. Úroveň tvořivých schopností dětí v České republice a v Turecku. Online Journal of Primary and Preschool Education. 2017;1(2):11-23. doi: 10.21062/ujep/36.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/2/11.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amabile, T. (1983). The social psychology of creativity. New York: Springer-Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Aslan, A. E., Puccio, G. (2006). Developing and Testing A Turkish Version of Torrance Tests of Creative Thinking: A Study of Adults. Journal of Creative Behavior, 40(3), 163-178. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
  4. Guilford, J. P. (1951). Creativity: A quarter centurry in progress. APA.
  5. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
  6. Guilford, J. P. (1975) Creativity: A quarter century in progress. In Taylor, I. A. & Getzels, J. W. Perspectives in creativity. Hawthorne: Aldine de Gruyter.
  7. Guilford, J. P. (1988). Some changes in the structure of intellect model. Educational and Psychological Measurement, 48(1), 1-4. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Oral, G. (2006). Creativity of Turkish Prospective Teachers. Creativity Research Journal, 18(1), 65-73. Získáno 28. 9. 2015 z http://psycnet.apa.org/psycinfo/2006-03354-008. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.
  10. Guilford, J. P. (1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  11. Hlavsa, J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  12. Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň: Pedagogické centrum.
  13. Honzíková, J. (2008). Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: ZČU.
  14. Honzíková, J., Sojková, M. (2014). Tvůrčí technické dovednosti. Plzeň: ZČU. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Honzíková, J. (2015). Creativity and Skills in School Environmet. Sarbrucken: LAP Lambert.
  16. Chráska, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice (2. vyd.). Olomouc: Pedagogické centrum.
  17. Jurčová, M. (1984). Torranceho figurálny test tvorivého myslenia: praktická časť (2. vyd.). Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  18. Jurčová, M. (1984). Torranceho figurálny test tvorivého myslenia: forma B: všeobecná časť (2. vyd.). Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  19. Jurčová, M. (1989). Rozvíjanie tvorivého myslenia žiakov vo vyučování na základnej škole. Bratislava, PumB.
  20. Jurčová, M. (1997). Dve fázy brainstormingu: generovanie a hodnotenie nápadov - ilustracia vo vyučovania fysiky. In: Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno: Paido.
  21. Jurčová, M. (2009). Tvorivosť v každodennom živote a vo výskume. Bratislava: Iris.
  22. Ulger, K. (2015) The Structure of Creative Thinking: Visual and Verbal Areas. Creativity Research Journal, 18(1), 102-106. Získáno 16. 12. 2015 z http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10400419.2015.992689. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Organisation of the Education System in Turkey. (2015). str. 90, European Commission, Eurydice.
  24. Pelcerová, L. (2016). Úroveň a rozvoj tvořivých schopností dětí v České republice a Turecku. Disertační práce. Olomouc: UPOL.
  25. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: [se změnami provedenými k 1. 7. 2007]. (2007). Praha: MŠMT.
  26. Úroveň vzdělání obyvatelstva podle výsledků sčítání lidu - 2011: [Kód publikace 170232-14] [Online]. (2014). Retrieved September 28, 2015, from https://www.czso.cz/csu/czso/uroven-vzdelani-obyvatelstva-podle-vysledku-scitani-lidu-2011-xllg5xjb8q.