Online Journal of Primary and Preschool Education, 2017 (roč. 1), číslo 1

Recenzované články

Kvalita versus kvalifikace: jaké by mělo být přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol?

Quality versus Qualification: What Should Pregradual Education of Preschool Teachers Be?

Zora Syslová

EduPort 2017, 1(1):1-12 | DOI: 10.21062/ujep/29.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/1  

Kvalita škol, včetně mateřských, se často stává součástí jak odborných, tak politických diskuzí. V lednu 2016 byla otevřena na MŠMT diskuze k odborné kvalifikaci učitelek mateřských škol. Článek se zamýšlí nad kvalitou ve vztahu ke kvalifikaci a přináší výsledky výzkumů, které s touto problematiku souvisí. Představuje přehledovou studii zaměřenou na téma učitel/ka mateřské školy. Studie ukazuje, že profese učitele mateřské školy zahrnuje řadu specifických a náročných činností, které se v praxi ne vždy daří naplňovat. Současně představuje koncept reflektivního praktika, který je součástí diskurzu o přípravném učitelském vzdělávání.

Tvořivá dramatika jako možný prostředek individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku

Creative Drama as a Possible Way of Individualization in Preschool Children Education

Alena Berčíková

EduPort 2017, 1(1):13-21 | DOI: 10.21062/ujep/30.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/13  

Z pohledu aktuálního paradigmatu individualizace v předškolním vzdělávání je dítě chápáno jako osobnost se svými potřebami, zájmy a individuálním tempem ve svém rozvoji. Současné pojetí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání umožňuje učitelům mateřských škol naplňovat a respektovat tento princip různými cestami. Jednou z nich může být i tvořivá dramatika. Článek tedy seznamuje s dílčími výstupy výzkumného šetření, v rámci kterého jsme se zabývali využíváním tvořivé dramatiky v současném předškolním vzdělávání jako všestranného edukačního prostředku s akcentem na individualizaci.

Pohled odborné veřejnosti na zavedení výuky nevázaného písma do škol

Opinion of Professional Public on Introduction of the Unbound Fonts to Schools

Iva Košek Bartošová

EduPort 2017, 1(1):22-29 | DOI: 10.21062/ujep/31.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/22  

Článek je zaměřen na zavádění nevázaného písma do prvních tříd v základních školách v České republice. Konkrétně popisuje postoj odborné veřejnosti (pedagogů, psychologů, grafologů a písmoznalců). Jsou zkoumány jejich názory na pozitiva a negativa nevázaného písma (zaměřeno přímo na písmo Comenia Script, dále jen CS) i na klasického vázané písmo používané k výuce. Dále porovnává některé výsledky z předcházejících výzkumů, které zjišťovaly názory rodičů dětí v mateřské škole a učitelů. Odborná veřejnost považuje psaní klasickým písmem za rychlejší, čímž se liší od názorů ostatních respondentů. Vzhledem k tomu, že v České republice nemáme dlouholetou...

Začíname s CLIL-om: matematické rozcvičky formou hry vo vyučovaní matematiky

Getting Started with CLIL: Game-like Warm-Ups in Mathematics Education

Kitti Páleníková, Zuzana Naštická

EduPort 2017, 1(1):30-37 | DOI: 10.21062/ujep/32.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/30  

Motivovať žiakov k učeniu sa je jednou z najťažších úloh učiteľa vo vzdelávacom procese. Jednou z možností ako motivovať žiakov k riešeniu matematických úloh je zaradenie didaktických hier na hodinách matematiky. Ďalším motivačným faktorom môže byť vyučovanie v cudzom jazyku, napr. bilingválnym prístupom CLIL. V článku popisujeme začiatky implementácie metodológie CLIL vo vyučovaní matematiky. Zaradili sme dve hry v anglickom jazyku ako matematické rozcvičky v úvode hodiny vo vyučovaní 10-ročných žiakov. Žiaci si potrebné matematické pojmy osvojili veľmi rýchlo.

Problematika začleňování dětí-cizinců do českých mateřských škol v Ústeckém kraji

Problematics of Inclusion of Children-Foreigners into the Czech Kindergartens in the Usti Region

Jaromíra Šindelářová, Hana Drtinová

EduPort 2017, 1(1):38-45 | DOI: 10.21062/ujep/33.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/38  

Cílem první části článku je přiblížit na základě výzkumného šetření problematiku spojenou se začleňováním dětí-cizinců do českých mateřských škol v Ústeckém kraji. Pozornost bude věnována statistickým údajům o počtu dětí-cizinců v předškolním vzdělávání v regionu a požadavkům jejich učitelů a pedagogických pracovníků k zefektivnění vzdělávacího procesu. V druhé části článku bude specifikován návrh opatření MŠMT ČR, která by měla vést k dosažení lepší podpory při vzdělávání dětí-cizinců v českém preprimárním školství.

Děti volyňských Čechů a jejich předškolní edukace

Volynian Czech Children and Their Preschool Education

Jiří Šlégl

EduPort 2017, 1(1):46-53 | DOI: 10.21062/ujep/34.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/46  

Článek pojednává o předškolní výchově a vzdělávání dětí volyňských Čechů v letech 1868-1945. Edukace dětí v této oblasti nebyla vůbec jednoduchá a většinou postrádala finanční i materiálové (didaktické) zázemí. I přes absenci instituce mateřské školy se však dařilo děti náležitě připravit na vstup do základní školy, ať už prostřednictvím divadelních představení a jejich osvětového působení nebo na děti zaměřených novina a časopisů, ve kterých se děti seznamovaly se základy národních reálií, dějin i kultury.