EduPort #2025, #9(#2) | DOI: 10.21062/edp.2025.005
VLIV VIZUÁLNÍ ADAPTACE STANDARDNÍ NOTACE U DÍVKY SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ PŘI HŘE NA CIMBÁL
- 1Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
- 2School of Education, University of Roehampton, London, United Kingdom
Využití vizuálních adaptací standardní notace (SN) u žáků se specifickými poruchami učení (SPU) je tradiční součástí výuky hry na hudební nástroje. Tato oblast hudební výchovy je však nedostatečně prozkoumána a je založena převážně na empirických zkušenostech učitelů. V této případové studii jsme zkoumali vliv barevného pozadí, zvětšených not a barevného kódování paliček při čtení z listu SN u hudebně nadané dívky se SPU hrající na cimbál. Pseudorandomizovaná série testů pro čtení výšky tónu s vizuálními adaptacemi byla použita v několika měřeních po dobu 5 týdnů. To bylo kombinováno s kvalitativním polostrukturovaným rozhovorem provedeným se studentkou a její matkou. Chyby dívky se během testovacích sezení snížily. Přestože mezi testovanými intervencemi byly jen nepatrné rozdíly (max. 2 chyby), celkové zlepšení čtení z listu s SMN mělo na dívku výrazně pozitivní dopad. Intenzivní a cílený trénink SN (včetně vizuálních adaptací) může mít pozitivní dopad na žáky se SLD. Doporučujeme vytvořit testy čtení z listu na základě výšky tónu/rytmu, které umožní maximalizovat účinky intervencí s čtením z listu.
Klíčová slova: dyslexie; specifické poruchy učení; notový zápis; hudba; cimbál; zvětšený notový zápis; barevné pozadí.
THE EFFECTS OF VISUAL ADAPTATIONS OF STANDARD MUSIC NOTATION ON A GIRL WITH SPECIFIC LEARNING DISABILITIES PLAYING THE CIMBALOM
The usage of visual adaptations of standard music notation (SMN) for students with specific learning disabilities (SLD) is a traditional part of musical instrument instruction. However, this area of music education is under-researched and based mostly on the empirical experience of teachers. In this single case study, we explored the effects of coloured backgrounds, enlarged notations and colour coding of mallets on sight-reading SMN of a musically gifted girl with SLD playing the cimbalom. A pseudorandomized series of tests for pitch-reading with visual adaptations was used in multiple measurements for 5 weeks. This was combined with a qualitative semi-structured interview conducted with the student and her mother. The girl's errors decreased during the testing sessions. Although there were only slight differences among the tested interventions (max. 2 errors), the overall improvement of SMN sight-reading had a notably positive impact on the girl. The intensive and targeted training of SMN (including visual adaptations) may have a positive impact on students with SLD. We recommend creating pitch/rhythm sight-reading assessments that will enable to maximize the effects of sight-reading interventions.
Keywords: dyslexia; specific learning disabilities; notation; music; cimbalom; enlarged notation; coloured background.
Zveřejněno: 1. září 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Aldakhil, A., F. (2024). Prevalence of developmental dyslexia among primary school children in Arab countries: A systematic review and meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 152, 104812.
Přejít k původnímu zdroji... - Bartoňová, M. (2019). Specifické poruchy učení a chování. [Specific Learning and Behavioral Disorders]. Opava: Slezská univerzita.
- Brada, V. (1982). Škola hry na cimbále. [The school of cimbalom playing] Bratislava: Osvetový ústav.
- Chung, P. J., Patel, D. R., & Nizami, I. (2020). Disorder of written expression and dysgraphia: definition, diagnosis, and management. Translational pediatrics, 9(Suppl 1), S46.
Přejít k původnímu zdroji... - Droppová, R., & Čečková, B. (1987). Metodická príručka hry na cimbál pre prípravné štúdium a I. stupeň základného štúdia ľudovej školy umenia. [Methodical Guide to Cimbalom Playing for Preparatory Study and the First Level of Elementary artistic schools] Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- Flach, N., Timmermans, A., & Korpershoek, H. (2014). Effects of the design of written music on the readability for children with dyslexia. International Journal of Music Education, 32(3), 333-351.
- Ganschow, L., Lloyd-Jones, J., & Miles, T. R. (1994). Dyslexia and musical notation. Annals of Dyslexia, 44, 185-202.
Přejít k původnímu zdroji... - Gifford, P., M. (2001). The hammered dulcimer: A history. Scarecrow Press.
Přejít k původnímu zdroji... - Gray, S., Fox, A. B., Green, S., Alt, M., Hogan, T. P., Petscher, Y., & Cowan, N. (2019). Working memory profiles of children with dyslexia, developmental language disorder, or both. Journal of speech, language, and hearing research, 62(6), 1839-1858.
Přejít k původnímu zdroji... - Gyarmathy, E. (2015). Accessibility and personalization. The literacy project and the universal design approach, inted2015 Proceedings, pp. 2018-2023.
- Herencsár, V. (2019). Svet cimbalu. Slovenská cimbálová asociácia.
- Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.
Přejít k původnímu zdroji... - Hubicki, M., & Miles, T. R. (1991). Musical notation and multisensory learning. Child Language Teaching and Therapy, 7(1), 61-78.
Přejít k původnímu zdroji... - Jaarsma, B. S., Ruijssenaars, A. J., & Van Den Broeck, W. (1998). Dyslexia and learning musical notation: A pilot study. Annals of Dyslexia, 48, 137-154.
Přejít k původnímu zdroji... - Johnston, J., A. (2010). The cimbál (cimbalom) and folk music in Moravian Slovakia and Valachia. Journal of the American Musical Instrument Society, 36, 78-117.
- Kantor, J., & Šteffková, K. (2016). Analýza specifik výuky hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. [Specific' analysis of teaching to play musical instruments in students with special educational needs]. Umění, kultura a výchova, 4(2), unpaged.
- Kriss, I., & Evans, B., J, W. (2005). The Relationship Between Dyslexia and Meares-Irlen Syndrome. Journal of Research in Reading 28, no. 3: 359-60.
Přejít k původnímu zdroji... - Kružíková, L. (Ed.). (2020). Hudba v inkluzivním vzdělávání. [Music in inclusive education]. Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji... - Kunz, L. (1974). Die Volksmusikinstrumente der Tschechoslowakei (Ser. 1, Vol. 2, Pt. 1). In E. Emsheimer & E. Stockmann (Eds.), Handbuch der europäischen Volksmusikinstrumente (p. 61). Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik.
- Langendonck, M. (2019). Fairlie Pearson van. Teaching piano musical notes to a boy with autism. São Carlos. [Doctoral dissertation, Universidade Federal de São Carlos].
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. (2020). Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) [Framework educational program for Elementary artistic education].
- Parsons, L. (2015). Dyslexia and Post-Secondary Aural Skills Instruction. Music Theory Online, 21(4), 1-19.
Přejít k původnímu zdroji... - Polínek, M., D., & Růžička, M. (2020). Manuál a metodika tvorby školních vzdělávacích programů ZUŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami [Manual and methodology for creating primary schools of arts' school education programs for pupils with specific educational needs]. (1st ed.). Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji... - Probst, W., & Beierlein, J. (1991). Instrumentalspiel mit Behinderten: ein Modellversuch und seine Folgen. New York: Schott.
- Raviotta, S. K. (2017). Practical Learning Strategies for Musicians with Specific Learning Disorder (Dyslexia) and/or attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). [Doctoral dissertation, University of North Texas].
- Rogers, G. L. (1991). Effect of color coded notation on music achievement of elementary instrumental students. Journal of Research in Music Education, 39(1), 64-73.
Přejít k původnímu zdroji... - Salisa, R. D., & Meiliasari, M. (2023). A literature review on dyscalculia: What dyscalculia is, its characteristics, and difficulties students face in mathematics class. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 5(1), 82-94.
Přejít k původnímu zdroji... - Salvador, K., & Pasiali, V. (2016). Intersections between music education and music therapy: Education reform, arts education, exceptionality, and policy at the local level. Arts Education Policy Review, 118(2), 93-103.
Přejít k původnímu zdroji... - Sedláčková, D., Belkin, L., & Kantor, J. (2023). The path to independent living: lived experiences of inclusive education for one of a set of twins with disabilities and her parents. European Journal of Special Needs Education; 39(3): 487-499.
Přejít k původnímu zdroji... - Sedlák, F. & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. [Music Psychology for teachers]. Praha: Karolinum.
- Solis, M. A. (2010). The effects of colored paper on musical notation reading on music students with dyslexia. [Doctoral dissertation].
- Solook, S. J. (2015). Dyslexia, dysgraphia, and my learning process in relation to musical notation. San Diego: University of California.
- Stárek, J. (2010). RVP pro ZUV. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. [Framework educational program for Elementary artistic education].
- Zayas, G. M., Jarmoch, E., Maturkanič, P., Paľa, G., & Kondrla, P. (2024). Literary and arts sciences. Journal of Education Culture and Society, 15(1), 475-488.
Přejít k původnímu zdroji... - Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. [Learning disorders: dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia, dyspraxia, ADHD]. Praha: Portál.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.


