EduPort 2021, 5(1):1-9 | DOI: 10.21062/edp.2021.002

TECHNICAL MANUALS READING STRATEGIES OF PRIMARY TEACHER TRAINEES

Jan Janovec, Ivana Brtnová Čepičková
Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem (CZECH REPUBLIC)

Primary school teachers use a variety of visual materials in their teaching. In the technical field, it is often the diagrams, designs, and other types of illustrations the teachers accompany their instruction or facilitate practical work of their pupils with. Of course, primary school teacher trainees get acquainted with such materials in the higher education study process as well as within the school study placements. As the materials are intended to express a sequence of production steps, they are often drawn in series where the individual images are phased. Such arrangement is generally accepted as understandable and with greater potential to guide the readers' actions. Nevertheless, the question may occur whether the readers perceive such instruction materials in the same way they perceive ordinary images. This was assessed by, eye-tracking technology, the basic tool of the research, which analyses the respondents’ eye movements when looking at images on the computer monitor screen. The technology can determine what the respondent is looking at while solving the task. The results in the form of qualitative and quantitative data were compared with the data taken with common images and text tasks. Statistically significant differences were found that are discussed in conclusion together with other findings

Klíčová slova: primary education, teacher trainees, eye-tracking, technical education, science education

Přijato: 3. prosinec 2021; Zveřejněno: 1. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janovec J, Brtnová Čepičková I. TECHNICAL MANUALS READING STRATEGIES OF PRIMARY TEACHER TRAINEES. EduPort. 2021;5(1):1-9. doi: 10.21062/edp.2021.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Buswell, G. T. (1935). How people look at pictures. Chicago: University of Chicago Press Chicago. Cit. In: Popelka, S. (2018). Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii: praktický průvodce tvorbou a vyhodnocením experimentu. Univerzita Palackého v Olomouci pro katedru geoinformatiky.
  2. Butcher, K. R. (2006). Learning from text with diagrams: Promoting mental model development and inference generation. Journal of educational psychology, 98(1), 182. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ceravolo, M. G., Farina, V., Fattobene, L., Leonelli, L., & Raggetti, G. (2019). Presentational format and financial consumers' behavior: an eye-tracking study. International Journal of Bank Marketing. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Discombe, R. M., & Cotterill, S. T. (2015). Eye-tracking in sport: A guide for new and aspiring researchers. Sport & Exercise Psychology Review, 11(2), 49-58. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Jošt J. (2017) Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna
  6. Kekule, M. (2014). Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání. Scientia in Educatione, 5(2), 58-73. https://doi.org/10.14712/18047106.107 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Klimeš, J. (2001). Oční kamera v marketingovém výzkumu. Strategie, 9, 32-34.
  8. Kociánová, L. (1997). Praktické činnosti pro 1.-5. ročník základních škol: učebnice zpracovaná podle osnov vzdělávacího programu Základní škola. Fortuna.
  9. Krstić, K., Šoškić, A., Ković, V., & Holmqvist, K. (2018). All good readers are the same, but every low-skilled reader is different: an eye-tracking study using PISA data. European Journal of Psychology of Education, 33(3), 521-541. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Krueger, R., Koch, S., & Ertl, T. (2016). Saccadelenses: interactive exploratory filtering of eye-tracking trajectories. In 2016 IEEE Second Workshop on Eye Tracking and Visualization (ETVIS) (pp. 31-34). IEEE. https://doi.org/10.1109/ETVIS.2016.7851162 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Lukavský, J. (2005). Sledování očních pohybů. [Bakalářská práce]. MFF UK, Praha. cit. In: Kekule, M. (2014). Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání. Scientia in Educatione, 5(2), 58-73. https://doi.org/10.14712/18047106.107 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Mason, L., Pluchino, P., & Tornatora, M. C. (2015). Eye-movement modeling of integrative reading of an illustrated text: Effects on processing and learning. Contemporary Educational Psychology, 41, 172-187. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Madsen, & Larson, Adam & Loschky, Lester & Rebello, N. Sanjay. (2012). Differences in visual attention between those who correctly and incorrectly answer physics problems. Physical Review Special Topics - Physics Education Research. 8. 010122-1. 10.1103/PhysRevSTPER.8.010122. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Massaro, D., Savazzi, F., Di Dio, C., Freedberg, D., Gallese, V., Gilli, G., & Marchetti, A. (2012). When art moves the eyes: a behavioral and eye-tracking study. PloS one, 7(5), e37285. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Panchuk, Derek & Vine, Samuel & Vickers, Joan. (2015). Eye Tracking Methods in Sport Expertise. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Papavlasopoulou, S., Sharma, K., & Giannakos, M. N. (2018). How do you feel about learning to code? Investigating the effect of children's attitudes towards coding using eye-tracking. International Journal of Child-Computer Interaction, 17, 50-60. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Popelka, S. (2018). Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii: praktický průvodce tvorbou a vyhodnocením experimentu. Univerzita Palackého v Olomouci pro katedru geoinformatiky. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Prichard, C., & Atkins, A. (2021). Evaluating the vocabulary coping strategies of L2 readers: An eye-tracking study. TESOL Quarterly, 55(2), 593-620. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Sargezeh, B. A., Tavakoli, N., & Daliri, M. R. (2019). Gender-based eye movement differences in passive indoor picture viewing: An eye-tracking study. Physiology & Behavior, 2019(206), 43-50. https://doi.org/doi.org/10.1016/j.physbeh.2019.03.023. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Schroeder, S., Richter, T., McElvany, N., Hachfeld, A., Baumert, J., Schnotz, W., ... & Ullrich, M. (2011). Teachers' beliefs, instructional behaviors, and students' engagement in learning from texts with instructional pictures. Learning and Instruction, 21(3), 403-415. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Siirtola, H. (2019). The Cost of Pie Charts. In 2019 23rd International Conference Information Visualisation (IV) (pp. 151-156). IEEE. https://doi.org/10.1109/IV.2019.00034 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Šimik, Ondřej. (2014). Analýza obrazových komponent v současných učebnicích přírodovědy. Conference: Sapere Aude 2014 At: Hradec Králové
  23. Slough, S.W., McTigue, E. M., Kim, S., & Jennings, S. K. (2010). Science textbooks' use of graphical representation: A descriptive analysis of four sixth grade science texts. Reading Psychology, 31(3), 301-325. https://doi.org/10.1080/02702710903256502 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Smith, Adam & Mestre, Jose & Ross, Brian. (2010). Eye-gaze patterns as students study worked-out examples in mechanics. Physical review special topics. Physics education research. 6. 10.1103/PhysRevSTPER.6.020118. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Svatoš, Tomáš & Maněnová, Martina. (2017). Learning from Visual Materials: A Psycho-Didactic Experiment. Acta Technologica Dubnicae. 7. 10.1515/atd-2017-0003. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Tobii Pro. (2021). Retrieved November 14, 2021, from https://www.tobiipro.com/
  27. Tsai, M. J., Hou, H. T., Lai, M. L., Liu, W. Y., & Yang, F. Y. (2012). Visual attention for solving multiple-choice science problem: An eye-tracking analysis. Computers & Education, 58(1), 375-385. https://doi.org/doi.org/10.1016/j.compedu.2011.07.012VAN REIJMERSDAL, Eva A., et al. (2020) Effects of disclosing influencer marketing in videos: An eye-tracking study among children in early adolescence. Journal of Interactive Marketing, 49: 94-106. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Yu-Cin Jian (2021). Influence of science text reading difficulty and hands-on manipulation on science learning: An eye-tracking study. Journal of Research in Science Teaching published by Wiley Periodicals LLC on behalf of the National Association for Research in Science Teaching. https://doi.org/10.1002/tea.21731 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.