EduPort 2020, 4(1):36-42 | DOI: 10.21062/edp.2020.003
Možnosti využití škály čtyř úrovní čtenářské gramotnosti pirls 2016 v problematice čtení s porozuměním k rozvoji složitějších čtenářských dovedností při práci s uměleckým textem v hodinách literární výchovy a čtení na 1. stupni zš.
- Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v ústí nad Labem, Česká republika
Obsah článku vychází z mezinárodního šetření PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) 2016 ke čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníků při čtení literárních textů. Představuje náměty na didaktické postupy při práci s žáky základní školy v hodinách literární výchovy a čtení s uměleckými texty dětské literatury. Uvedené úrovně ve škále čtenářské gramotnosti PIRLS 2016 byly využity při interpretaci typického žánru dětské literatury – pohádky lidové a autorské. Cílem článku je popsat možnosti, jak postupovat při práci s uměleckým textem v jednotlivých úrovních čtenářské gramotnosti a jak nakládat v hodinách literární výchovy a čtení na 1. stupni ZŠ s informacemi, které šetření přináší, v konkrétních didaktických situacích při interpretaci vhodně zvolených literárních textů.
Klíčová slova: Čtenářská gramotnost, literární gramotnost, úrovně čtenářské gramotnosti PIRLS 2016, umělecký text
Possibilities of using the scale of four levels of reading literacy pirls 2016 in the issue of reading comprehension to develop more complex reading skills when working with artistic text in literary education classes and reading at the 1st stage of elementary school.
The content of the article is based on the PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) 2016 to readers' reading literacy of 4th year students when reading literary texts. It presents ideas for didactic procedures when working with elementary school pupils in classes of literary education and reading with artistic texts of children's literature. These levels in the PIRLS 2016 reading literacy scale were used to interpret a typical genre of children's literature - folk and author's fairy tales. The aim of the article is to describe the possibilities of how to work with the artistic text at individual levels of reading literacy and how to handle literary education and reading at elementary school with the information that the survey brings in specific didactic situations when interpreting appropriately chosen literary texts.
Keywords: Reading literacy, literary literacy, levels of reading literacy PIRLS 2016, literary text
Zveřejněno online: 17. prosinec 2020; Zveřejněno: 10. prosinec 2020 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- BUBENÍČKOVÁ, P. a kol. (2011). Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-165-5.
- ČERNÁ, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0720-7.
- HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. a kol. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5714-2.
- HEJSEK, L. (2015). Rozvoj čtenářské gramotnosti v procesu základního vzdělávání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4535-9.
- HORÁK, J. (1966). Český Honza. Praha: SNDK.
- HRUBÍN, F. (1957). Špalíček pohádek. Praha: SNDK.
- KRAMPLOVÁ, I. a kol. (2002). Netradiční úlohy aneb Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0416-3.
- METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. (2013). Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: UNIVERSITAS. ISBN 978-80-7646-451-1.
- METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. (2008). Čtenářská gramotnost z lingvistického hlediska. Ostrava: UNIVERSITAS. ISBN 978-80-7367-653-6.
- METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., HYPLOVÁ, J. (2011). Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava: UNIVERSITAS. ISBN 978-80-7464-003-2.
- Mezinárodní šetření PIRLS 2016, Národní zpráva MŠMT, ISBN 978-80-88087-14-4.
- PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367546-2,
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-579-2.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.