EduPort 2017, 1(1):22-29 | DOI: 10.21062/ujep/31.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/22

Pohled odborné veřejnosti na zavedení výuky nevázaného písma do škol

Iva Košek Bartošová
Ústav primární a preprimární edukace, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové (Česká republika)

Článek je zaměřen na zavádění nevázaného písma do prvních tříd v základních školách v České republice. Konkrétně popisuje postoj odborné veřejnosti (pedagogů, psychologů, grafologů a písmoznalců). Jsou zkoumány jejich názory na pozitiva a negativa nevázaného písma (zaměřeno přímo na písmo Comenia Script, dále jen CS) i na klasického vázané písmo používané k výuce. Dále porovnává některé výsledky z předcházejících výzkumů, které zjišťovaly názory rodičů dětí v mateřské škole a učitelů. Odborná veřejnost považuje psaní klasickým písmem za rychlejší, čímž se liší od názorů ostatních respondentů. Vzhledem k tomu, že v České republice nemáme dlouholetou zkušenost s nevázaným písmem (především s písmem CS), výsledky představují zdrženlivost a názorovou nejednotnost odborné veřejnosti. Článek zároveň seznamuje se současnou legislativou výuky nevázaného písma v základních školách.

Klíčová slova: vázané písmo, nevázané písmo Comenia Script, krasopis, výzkum

Opinion of Professional Public on Introduction of the Unbound Fonts to Schools

The paper is aimed on introduction of unbound fonts into the first grade of primary schools in the Czech Republic. Specifically, it describes the attitude of professionals (teachers, psychologists, graphologists and handwriting experts). We examined their views on the pros and cons of unbound fonts (Comenia Script font, hereinafter referred to as CS) and also of bound classic font used for teaching. Then it compares the results of some previous studies that investigated the views of parents of children in kindergarten and teachers. Professional public considers writing classic script as faster, which is different from those of other respondents. Given that the Czech Republic do not have a long experience with unbound fonts (especially CS font) results represent restraint and opinions disunity of professionals. The paper also introduces the current legislation of unbound fonts teaching in primary schools.

Keywords: Font-bound (Latin), unbound font Comenia Script, calligraphy, research

Zveřejněno: 1. únor 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Košek Bartošová I. Pohled odborné veřejnosti na zavedení výuky nevázaného písma do škol. Online Journal of Primary and Preschool Education. 2017;1(1):22-29. doi: 10.21062/ujep/31.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/22.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartošová, I., Jiroutová, L. (2011). Nové písmo Comenia script do školních lavic. Media4u magazine, no. 3/2011, pp. 59-63.
  2. Bartošová, I., Biedermannová, T., Navrátilová, J., Plachá, G. (2013). The new handwr iting font Comenia script in the Czech Republic. Current Trends in Educational Science and Practice V. Ustí n. Labem: OMP PF UJEP, pp. 57-69.
  3. Bartošová, I., Třečková, E. (2013). The professionals' view on the new Comenia script. World Academy of Science, Engineering and Technology, Issue 83, pp. 900-906.
  4. Karásková, M. (2016): Výuka prvopočátečního čtení a psaní v České republice a v Belgii. [Diplomová práce]. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 138 pp.
  5. Košek Bartošová, I. (2014): Elementární gramotnost a písmo Comenia Script. Hradec Králové: Gaudeamus, 177 pp.
  6. Košek Bartošová I., Maněnová, M., Třečková, E. (2012). The New Comenia Script to Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Vol. 69, pp. 2228-2236. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Lencová, R. (2008). O písmu Comenia Script [online]. Radana Lencova. [cit. 9. 6. 2011]. <http://lencova.eu/cs/uvod/comenia_script/comenia_script_pismo>
  8. Skutil, M. a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 256 pp.
  9. Wildová, R. (2015). Postřehy po pěti letech. Učitelské noviny, s. 4 [online]. Učitelské noviny [cit. 2015-11-21]. Dostupné z: https://www.pedf.cuni.cz/PEDF-116-version1-postrehy_po_peti_letech_un_173.pdf