EduPort 2019, 3(1):46-53 | DOI: 10.21062/ujep/331.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/46

Pedagogická reflexe zahraničních modelů vzdělávání

Ladislav Zilcher1, Barbora Lanková2, Michal Vostrý1
1 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, Katedra speciální a sociální pedagogiky (Česká republika)
2 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Centrum pro sociální inovace a inkluzi ve vzdělávání (Česká republika)

Stěžejním cílem předkládaného příspěvku je seznámení se se zkušenostmi pedagogických pracovníků (ředitelů, učitelů ZŠ a koordinátorů inkluze), kteří, za podpory projektu OP VVV "Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků", reg. č. CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000210, měli možnost nahlédnout prostřednictvím přímé praxe do základních škol ve Finsku a Anglii. Díky této zkušenosti získali řadu postřehů plynoucích z odlišných vzdělávacích systémů, které do značné míry lze využít při optimalizaci edukačního procesu, jehož jsou i oni sami součástí. Prostřednictvím axiálního kódování níže uvádíme, mimo krátké prezentace obou školských systémů, i faktory vnímané všemi účastníky stáže za klíčové.

Keywords: Vzdělávací systém, Finsko, Anglie, praktická stáž, inkluze, integrace

Published: October 8, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zilcher L, Lanková B, Vostrý M. Pedagogická reflexe zahraničních modelů vzdělávání. Online Journal of Primary and Preschool Education. 2019;3(1):46-53. doi: 10.21062/ujep/331.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/46.
Download citation

References

  1. Ainscow, M. (1999). Understanding the development of inclusives schools. London: Falmer.
  2. Arinen, P. & Karjalainen, T. (2007). PISA 2006 ensituloksia [First Results from PISA]. Opetusministeriön julkaisuja: 38. Helsinki: University Press.
  3. Booth, T. and Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing Learning and Participation in Schools. Retrieved from: http://lst-iiep.iiep-unesco.org/cgi-bin/wwwi32.exe/[in=epidoc1.in]/?t2000=020966/(100).
  4. CMEC. (2008). Pan-Canadian Assessmant Program - PCAP-13 2007: Report on the Assessmant of 13-Years-Olds in Reading, Matematics and Science. Council of Ministers of Education, Disability & Society, 26 (7), 881-885.
  5. Hausstätter, R. & Takala, M. (2008). The core of special teacher education: A comparison of Finland and Norway. European Journal of Special Needs Education, 23, 121-134. Go to original source...
  6. Honkanen, E. & Suomala, A. (2009) Oppilashuollon käsikirja [The manual of student care]. Keuruu: Tammi.
  7. Itkonen, T. & Jahnukainen, M. (2007). An Analysis of Accountability Policies in Finland and the United States. International Journal of Disability Development and Education, 54, 5-23. Go to original source...
  8. Kivirauma, J. & Ruoho, K. (2007). Excellence through Special Education? Lessons from the Finnish School Reform. International Review of Education. 53. 283-302. Go to original source...
  9. Kuorelahti, E., (2015). Boom, depression and cartelisation: Swedish and Finnish timber export industry 1918-1921. Scandinavian Economic History Review. 63(1), 45-68. Go to original source...
  10. Ministry of Education. (2009). Statement of Intent 2009-2014. Wellington, New Zealand: Author.
  11. New Schools Network. (2015). Comparison of different types of school A guide to schools. in England. Retrieved from: https://www.newschoolsnetwork.org/sites/default/files/files/pdf/Differences%20across%20school%20types.pdf
  12. Norwich, B. (2002). Education, Inclusion and Individual Differences: Recognising and Resolving Dilemmas. British Journal of Educational Studies, 50, 482-502. Go to original source...
  13. Norwich, Brahm. (2008). Dilemmas of Difference, Inclusion and Disability: international perspectives. European Journal of Special Needs Education, 23, 287-304. Go to original source...
  14. Peštálová, L., Zelená, J., & Vokáč, P. (2010). Školský zákon: zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání: stav k 1.1.2010 (2., přeprac. vyd). Třinec: RESK.
  15. Runswick-Cole, K. and Goodley, D. (2011). The 'Big Society': a dismodernist critique
  16. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  17. Takala, M., Pirttimaa, R., & Törmänen, M.R. (2009). Inclusive special education: the role of special education teachers in Finlandbjsp.
  18. Vislie, L. (2003). From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the Western European societies. European Journal of Special Needs Education, 18, 17-35. Go to original source...
  19. Wolf, A. (2011). Department for Education, corp creator. Review of vocational education: the Wolf report.
  20. Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.