EduPort 2019, 3(1):16-26 | DOI: 10.21062/ujep/328.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/16

Metakognitivní projevy u žáků s nadáním v průběhu řešení nestandardních úloh

Dagmar Málková1, Darina Jirotková2
1 Univerzita Karlova, katedra preprimární a primární pedagogiky
2 Univerzita Karlova, katedra matematiky a didaktiky matematiky

Všechny děti mají právo být vzdělávány, a to v prostředí, které je rozvíjí optimálně do jejich osobního maxima. Mají také právo pracovat ve společné sociální skupině. Je zřejmé, že naplňováním myšlenek inkluze vznikají třídy výkonově značně heterogenní a mentální rozpětí žáků v jedné třídě je značné. To klade nesmírné nároky na učitele, na jeho schopnost diferencovat výuku a pohotově individualizovat zadání úloh. Podpora žáků s SPU se intenzivně řeší, ale systematická podpora žáků s nadáním zatím rozšířena není. V článku seznamujeme s prvními výsledky výzkumu, ve kterém se věnujeme žákům nadaným a snažíme se popsat jejich metakognitivní procesy. Cílem je lépe těmto žákům porozumět a poznatky využít pro jejich efektivnější výuku.

Keywords: Metakognice, vyučování matematice, žák s nadáním, nestandardní aplikační úlohy

Published: October 8, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Málková D, Jirotková D. Metakognitivní projevy u žáků s nadáním v průběhu řešení nestandardních úloh. Online Journal of Primary and Preschool Education. 2019;3(1):16-26. doi: 10.21062/ujep/328.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/16.
Download citation

References

  1. Calábek, P., Hátle, J., Molnár, J., Zatloukalová, S. (2015). Klokánek. In P. Calábek, J. Hátle, J. Molnár, S. Zatloukalová. Matematický klokan. (pp. 18-25). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Hartl, P., Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  3. Havigerová, J. M. (2011). Pět pohledů na nadání. Praha: Grada.
  4. Hejný, M., Bomerová, E., Jirotková, D., Michnová, J. (2011). Matematika pro 5. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.
  5. Hošpesová, A., Vondrová N., Tichá M. (2007). Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  6. Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula od expertního šetření ke standardu kvality. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP.
  7. Laznibatová, J. (2012). Nadané dieťa jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava:IRIS.
  8. Průcha, J., Walterová E. & Mareš J. (2013). Pedagogický slovník, 7. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál.
  9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Retrieved from: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  10. Říčan, J. (2016). Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretický a výzkumný konstrukt a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín.
  11. Štěpáník, S. (2014). Konstruktivismus ve vyučování českého jazyka na střední škole. Nepublikovaná dizertační práce. Praha: Univerzita Karlova.
  12. Štěpáník, S, Chvál, M. (2016). Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica, 21 (1). 35-56. Go to original source...
  13. Zelendová, E., Lišková, H., Nováková, E. (2017). Rozvíjíme matematické nadání žáků - náměty pro 1. stupeň základní školy. Praha: NÚV.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.