EduPort 2018, 2(1):7-13 | DOI: 10.21062/ujep/225.2018/a/2533-7106/OJPPE/2/1/7
Possibilities of Using the PIRLS 2016 Reader Literacy Scale in Reading with an Understanding of the Development of More Complex Reader Skills in Working with Artistic Texts in Literary Education and Reading at Elementary School
- Katedra preprimárního a primárního vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (Česká republika)
The content of the article is based on the PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) 2016 to readers' reading literacy of 4th year students when reading literary texts. It presents ideas for didactic procedures when working with elementary school pupils in classes of literary education and reading with artistic texts of children's literature. These levels in the PIRLS 2016 reading literacy scale were used to interpret a typical genre of children's literature - folk and author's fairy tales. The aim of the article is to describe the possibilities of how to work with the artistic text at individual levels of reading literacy and how to handle literary education and reading at elementary school with the information that the survey brings in specific didactic situations when interpreting appropriately chosen literary texts.
Keywords: reading literacy, literary literacy, levels of reading literacy PIRLS 2016, literary text
Published: December 20, 2018 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- BUBENÍČKOVÁ, P. a kol. (2011). Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-165-5.
- ČERNÁ, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0720-7.
- HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. a kol. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5714-2.
- HEJSEK, L. (2015). Rozvoj čtenářské gramotnosti v procesu základního vzdělávání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-4535-9.
- HORÁK, J. (1966). Český Honza. Praha: SNDK.
- HRUBÍN, F. (1957). Špalíček pohádek. Praha: SNDK.
- KRAMPLOVÁ, I. a kol. (2002). Netradiční úlohy aneb Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0416-3.
- METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. (2013). Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: UNIVERSITAS. ISBN 978-80-7646-451-1.
- METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. (2008). Čtenářská gramotnost z lingvistického hlediska. Ostrava: UNIVERSITAS. ISBN 978-80-7367-653-6.
- METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., HYPLOVÁ, J. (2011). Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava: UNIVERSITAS. ISBN 978-80-7464-003-2.
- Mezinárodní šetření PIRLS 2016, Národní zpráva MŠMT, ISBN 978-80-88087-14-4.
- PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367546-2
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-579-2.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.