EduPort 2017, 1(1):13-21 | DOI: 10.21062/ujep/30.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/13
Creative Drama as a Possible Way of Individualization in Preschool Children Education
- Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci (Česká republika)
From the perspective of the current paradigm of individualization in preschool education, the child is seen as a personality with their needs, interests and at their own pace in their development. Current concepts of the Framework educational program for preschool education allows for kindergarten teachers to fulfill and respect this principle in different ways. One of them may be creative dramatics. The paper present the partial outputs of the research, within which we have dealt with the use of creative drama in the contemporary preschool education as a comprehensive educational resource with an emphasis on individualization.
Keywords: individualization, preschool child, preschool education, creative drama, kindergarten teacher
Published: February 1, 2017 Show citation
References
- Berčíková, A. (2016). Učitelovo pojetí tvořivé dramatiky v podmínkách současné mateřské školy. Unpublished doctoral dissertation, Palacký University Olomouc.
- DICE. (2010). Drama Improves Lisbon Key Competences in Education. Research findings and recommendations on educational theatre and drama [Online]. Retrieved September 1, 2016, from http://www.dramanetwork.eu/educational_drama.html
- Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
- Kasíková, H, Dittrich, P. & Valenta, J. (2011). Individualizace a diferenciace ve škole. In Vališová, A., Kasíková, H. et al. Pedagogika pro učitele. (pp. 153 - 164). Praha: Grada.
- Koťátková, S. (1998). Hra. In: Koťátková, S. et al. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. (pp. 9-33). Praha: Karolinum.
- Koťátková, S. (1998). Učitel dramatické výchovy. In: Koťátková, S. et al. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. (pp. 219 - 222). Praha: Karolinum.
- Machková, E. (1992). Metodika dramatické výchovy. Praha - Ústí nad Orlicí: Artma.
- Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy. 2. upr. vyd. Praha: NIPOS.
- Mayesky, M. (2008). Creative Activities for young children. Cengage Learning.
- Mertin, V. (2011). Individualizace v českém vzdělávacím systému. In Gillerová, I., Kebza, V., Rymeš, M. et al. Psychologické aspekty změn v české společnosti. (pp. 163 - 172). Praha: GRADA.
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
- Morganová, N. & Saxtonová, J. (2001). Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
- Nicholson, H. (2015). The art of stillness. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. [online]. Routledge Taylor & Francis Group. 2015, 20(4), (pp. 427-429). Retrieved September 1, 2016, from: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13569783.2015.1111970
Go to original source...
- Novotná, D. (2010). Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
- Opravilová, E. (2001). Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy. In: Kolláriková, Z., Pupala, B. et al. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. (pp. 123 - 140). Praha: Portál.
- Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. (2007). Praha: VÚP.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) [Online]. (2004). Retrieved September 1, 2016, from http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf
- Svobodová, E. & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
- Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum.
- Švaříček, R., Šeďová, K. et al (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Valenta, J. (1994). Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV.
- Ward, W. (1947). Playmaking with Children from Kindergarten to High School. New York: Appleton-Century.