EduPort, 2025 (roč. 9), číslo 2
DEVELOPMENTAL DYSPHASIA AND SENSORINEURAL HEARING LOSS: A CASE STUDY OF MULTIDISCIPLINARY INTERVENTION IN SCHOOL-AGED CHILD
Ilona Pešatová1, Michal Vostrý1,2, Kateřina Hádková1, Vlastimil Chytrý 3, Kamila Bitalová3, Anna-Marie Wagnerová4
EduPort #2025, #9(#2) | DOI: 10.21062/edp.2025.004 
Developmental dysphasia, also known as developmental language disorder, is a prevalent neurodevelopmental condition that significantly impacts language acquisition, academic achievement, and social functioning. This article presents a case study of an 8.7-year-old pupil with mixed developmental dysphasia and mild bilateral sensorineural hearing loss. Comprehensive psychological, special-educational, and otorhinolaryngological assessments revealed marked deficits in verbal comprehension, phonological processing, and executive functions, contrasting with preserved nonverbal intelligence. The findings demonstrate how even mild perceptual hearing loss...
Recenzované články
VLIV VIZUÁLNÍ ADAPTACE STANDARDNÍ NOTACE U DÍVKY SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ PŘI HŘE NA CIMBÁL
THE EFFECTS OF VISUAL ADAPTATIONS OF STANDARD MUSIC NOTATION ON A GIRL WITH SPECIFIC LEARNING DISABILITIES PLAYING THE CIMBALOM
Kateřina Bazelová1, Liliana Belkin1,2, Lenka Kružíková1, Jiří Kantor1
EduPort #2025, #9(#2) | DOI: 10.21062/edp.2025.005 
Využití vizuálních adaptací standardní notace (SN) u žáků se specifickými poruchami učení (SPU) je tradiční součástí výuky hry na hudební nástroje. Tato oblast hudební výchovy je však nedostatečně prozkoumána a je založena převážně na empirických zkušenostech učitelů. V této případové studii jsme zkoumali vliv barevného pozadí, zvětšených not a barevného kódování paliček při čtení z listu SN u hudebně nadané dívky se SPU hrající na cimbál. Pseudorandomizovaná série testů pro čtení výšky tónu s vizuálními adaptacemi byla použita v několika měřeních po dobu 5 týdnů. To bylo kombinováno s kvalitativním polostrukturovaným rozhovorem provedeným se studentkou...

