EduPort 2021, 5(2):9-18 | DOI: 10.21062/edp.2021.008
COMMUNITY CIRCLE AS A TEACHING STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF PROSOCIAL DIALOGUE IN A FAMILY- TYPE PRIMARY SCHOOL
- Charles University in Prague, Czech Republic
Aims: The case exploratory study, the subject of which are the teaching strategies of four respondents, is focused on the analysis of the activity of the community circle supporting communicative skills at the 1st stage of a family-type primary school in the context of teaching prosociality. The prosociality program according to PROT is compared with the support of the acquisition of communicative skills. The aim of the case study was to characterize how the processes of communication development in the community circle are managed in the school in the teaching of ethical education based on the observations of the 4th and 5th grade and interviews with four teachers who teach in the classroom. The research is accompanied by a description of the environment in which the observation and data collection took place.
Methods: Observation, semi-structured individual interviews with teachers and content analysis of teaching artifacts. The segmented data were analyzed with the intention of comparing the congruence of teachers' strategies with the implemented teaching.
Conclusion: Teachers expressed that they strategically include the activity of communication in a circle, which in their opinion develops the ability to listen and share their knowledge with the class team with confidence. In accordance with the expressed teaching strategies with observation, teachers organize a space for the development of communicative skills in the context of prosociality. He tries to support mutual communication between classmates throughout the day. Targeted development of communication skills in the context of prosociality took place in community circle during the final evaluation, recommendations and peer learning.
Klíčová slova: prosocial education, communicative skills, teacher strategy, community circle
Zveřejněno: 1. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- ČŠI. (2016) Tematická zpráva - Etická výchova v předškolním, základním a středním vzdělávání Doi: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Eticka-vychova-v-predskolnim,-z
- Bucci, D., Cannon, A., Ramkarran, A. (2017) Community Circlesand Collaboration: The First 10 Days Created for use at Armadale public school.
- Brestovanský, M., Sádovská, A., Podmanický, I., Kusý, P., (2015). Charakteristiky hodnotenia a sebahodnotenia prosociálneho správania u žiakov piatych a šiestych ročníkov vybraných základných škôl. Studia Paedagogica (20)1, p. 67-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Clifford A., (2016) Teaching Restorative Practices with Classroom Circles , San Francisco :Center for Restorative Process Developed for Unified School District
- Escotorín, G., Roche, R. (2011) Cómo y por qué prosocializar la atención sanitaria: reflexiones, des-afíos y propuestas. Conclusiones del Proyecto Europeo CHANGE. La Garriga: Fundación Martì L´Humà.
- Goodman, R. (1997) The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. "Journal of Child Psychology and Psychiatry", Vol. 38, No. 5, pp. 581-586.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kopřiva, P., Kopřivová, T., Nevolová, D., Nováčková, J. (2015) Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
- Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2009) An Educational Psychoogy Success Story: Social Interdependence Theory and Cooperative Learning. Educational Researcher. 38(5), 365-379. Doi: https://www.researchgate.net/publication/228634517_An_Educational_Psychology_Success_Story_Socia l_Interdependence_Theory_and_Cooperative_Learning
Přejít k původnímu zdroji...
- Marx, A., Furher, U., Harting, T., (1999) Learning Environments Research, Springer
- Motyčka, P., (2013). Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova v České republice. Pedagogická fakulta, UK: Praha Doi: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/93244/
- Peck, M., S., (1995). V jiném rytmu. Olomouc: Votobia.
- Podmanický, I., Rajský, A. (2016). Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis
- Rajský, A. (2019). Love as absolute challenge - Also for education. Kultura i Wychowanie. 2. 89-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stará, J., 2011. Výzkumy souladu záměru vzdělávacích programů s jejich implementací. Pedagogika, 3, s. 290 - 305.
- Roche, R., O., (1992). Etická výchova. 1. vyd. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana.
- Roche, R., O., (2003). Rozvoj prosociální inteligence. Základní program pro zvýšení míry prosociálnosti.Celostátní seminář Etická výchova, Kroměříž, 14.-16. listopadu 2003.
- Roche, R. O. (2005). Prosociálnost jako princip účinného projektu etické výchovy dětí a mládeže. Výňatek z přednášek roku 2003. In Kolektiv autorů,Na cestě s etickou výchovou. Sborník přednášek semináře S etickou výchovou do sjednocené Evropy, Kroměříž: Luxpress.
- Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček R., Sedláček, M., (2020). Getting Dialogic Teaching into Classrooms. Making Change Possible. Heidelberg: Springer, 2020. 184 pp.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vágnerová, M., (2012) Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum.
- Vaněk, D., (2011). Etická výchova - možnost rozvoje prosociálního chování u žáků 2. stupně základní školy. Paidagógos, 1, s. 28 - 41.
- Wannarka, R., Ruhl, K. (2008). Seating arrangements that promote positive academic and behavioural outcomes: A review of empirical research. Support for Learning, 23(2), 89-93.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winters, A. (2014). Using Talking Circles in the Classroom. Heartland Community College, 1.
- Wilson, P., Wilson, S., (2000). Circles in the classroom: the cultural significance of structure, Social Studies: North York Sv. 34, Čís. 2, Winter: 11-12.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.