EduPort 2020, 4(1):11-24 | DOI: 10.21062/edp.2020.006
The level of metacognitive monitoring with learners at higher elementary grade in processing informational texts in the subject of science depending on the type of educational curriculum
- Univerzity of Jan Evangelista Purkyně in Ústí nad Labem, Czech Republic
The paper consists of finding the level of metacognitive monitoring in processing informational texts in Science with 5th grade learners attending (a) general elementary schools, (b) Dalton education elementary schools (c) RWCT programme elementary schools. The goal of our empirical research was to verify a presumption that educational programme and the strategies of controlling the curriculum derived from it do influence metacognitive monitoring development. The methodology of the research has a quasi-experimental design. The results confirm the presumption that education programme types influence the learner´s metacognitive development. The RWCT pupils together with Dalton learners are significantly more accurate in their judgement of (in)correctness of answers linked to processing informational texts and scored vastly better in informational text processing tests compared to learners at general schools. The conclusion has drafted potential reasoning for the differences analyzed as a result of the executed curriculum (teaching effect) and offers recommendations for theoretical and professional practice
Klíčová slova: Absolute accuracy, quasi-experiment, metacognitive monitoring, text processing
Zveřejněno online: 17. prosinec 2020; Zveřejněno: 10. prosinec 2020 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Přílohy
Stáhnout soubor | A_11-24_Rican_Chytry.pdf Velikost: 1.21 MB |
Reference
- Best, R. M., Rowe, M., Ozuru, Y., & McNamara, D. S. (2005). Deep-Level comprehension of science texts: The role of the reader and the text. Topics in Language Disorders, 25(1), 65-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bjorklund, D. F., & Coyle, T. R. (1995). Utilization deficiencies in the development of memory strategies. In F. E. Weinert & W. Schneider (Eds.), Memory development and competencies: Issues in growth and development (pp. 161-180). Mahvah, NJ: Erlbaum.
- Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Academy Press.
- Braselton, S., & Decker, B. C. (1994). Using graphic organizers to improve the reading of mathematics. The Reading Teacher, 48, 276-281.
- Burson, K. A., Larrick, R. P., & Klayman, J. (2006). Skilled or unskilled, but still unaware of it: Perceptions of difficulty drive miscalibration in relative comparisons. Journal of Personality and Social Psychology, 90, 60-77.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dunn, J. C. (2004). Remember-know: A matter of confidence. Psychological Review, 111, 524-542.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dunn, O. J. (1964). Multiple contrast using rank sums. Technometrics, 5, 241-252.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dunlosky, J., & Metcalfe, J. (2009). Metacognition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Gambrell, L. B. (2011). Seven rules of engagement: What's most important to know about motivation to read. The Reading Teacher, 65(3), 172-178.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garofalo, J., & Lester Jr, F. K. (1985). Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance. Journal for research in mathematics education, 16(3), 163-176.
Přejít k původnímu zdroji...
- Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
- Greene, J. A., & Azevedo, R. (2009). A macro-level analysis of SRL processes and their relations to the acquisition of a sophisticated mental model of a complex system. Contemporary Educational Psychology, 34(1), 18-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hacker, D. J., Bol, L., & Keener, M. C. (2008). Metacognition in education: A focus on calibration. In J. Dunlosky & R. A. Bjork (Eds.), Handbook of metamemory and memory (pp. 429-457). New York: Psychology Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hádková, M., & Jindráček, V. (2012). Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. Ústí nad Labem: PF.
- Hausenblas, O., & Košťálová, H. (2006). Co je E-U-R: Podrobněji k fázi uvědomění si významu informací. Kritické listy, 23, 57-59 [online]. Retrieved from: http://rejskol.msmt.cz/. [cit. 08-08-2016].
- Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
- Janotová, Z., & Šafránková, K. (2013). Čteme nejen v hodinách českého jazyka. Praha: ČŠI.
- Kintsch, W. (1988). The use of knowledge in discourse processing: A construction-integration model. Psychological Review, 95, 163-182.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klooster, D. (2000). Co je kritické myšlení? Kritické listy, 1-2 [on-line]. Retrieved from: http://www.kritickemysleni.cz/materialy.php?co=kriticke_listy&co2=02/cojeKM. [cit. 12-09-2016].
- Koriat, A., Lichtenstein, S., & Fischhoff, B. (1980). Reasons for confidence. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 6(2) [on-line]. Retrieved from: http://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/reasons_for_confidence.pdf. [cit. 04-11-2016].
Přejít k původnímu zdroji...
- Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1121-1134.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kruskal, W. H., & Wallis, A. (1952). Use of Ranks in One-Criterion Variance Analysis. Journal of the American Statistical Association, 47(260), 583-621.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kurtz, B. E., & Borkowski, J. G. (1984). Children´s metacognition: Exploring relations among knowldedge, process, and motivational variables. Journal of Experimental Child Psychology, 37, 335-354.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lamanauskas, V. (2012). Development of scientific research aktivity as the basic component of science education. Journal of Baltic Science Education, 11(3), 200-202.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lamanauskas, V. (2013). Natural science education importance in adolescence. Journal of Baltic Education, 12(4), 396-398.
Přejít k původnímu zdroji...
- Leonesio, J. R., & Nelson, T. O. (1990). Do different metamemory judgments tap the same underlying aspects of memory? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 16, 464-470.
Přejít k původnímu zdroji...
- Levine, T. R., & Hullett, C. R. (2002). Eta squared, partial eta squared, and misreporting of effect size in communication research. Human Communication Research, 28(4), 612-625.
Přejít k původnímu zdroji...
- Listiana, L., Susilo, H., Suwono, H., & Suarsini, E. (2016). Empowering students´ metacognitive skills through new teaching strategy (group investigation integrated with think talk write) in biology classroom. Journal of Baltic Science Education, 15(3), 393-400.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maki, R. H., Foley, J. M., Kojer, W. K., Thompson, R. C., & Willert, M. G. (1990). Increased processing enhances calibration of comprehension. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 16, 609-616.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maki, R. H., & McGuire, M. J. (2002). Metacognition for text: Findings and implications for education. In T. J. Perfect & B. L. Schwartz (Eds.), Applied Metacognition (pp. 39-67). Cambridge: University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maki, R. H., Shields, M., Wheeler, A. E., & Zacchilli, T. L. (2005). Individual differences in absolute and relative metacomprehension accuracy. Journal of Educational Psychology, 97, 723-731.
Přejít k původnímu zdroji...
- Narens, L., Nelson, T. O., & Scheck, P. (2008). Memory monitoring and the delayed-JOL Effect. In J. Dunlosky & R. A. Bjork (Eds.), Handbook of metamemory and memory (pp. 137-155). New York: Psychology Press.
- Nelson, T. O. (1996). Gamma is a measure of the accuracy of predicting performance on one item relative to another item, not the absolute performance on an individual item: comments on Schraw (1995). Applied Cognitive Psychology, 10, 257-260.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nietfeld, J. L., Cao, L., & Osborne, J. W. (2005). Metacognitive monitoring accuracy andstudent performance in the classroom. Journal of Experimental Education, 74, 7-28.
- Nietfeld, J. L., & Schraw, G. (2002). The effect of knowledge and strategy training on monitoring accuracy. The Journal of Educational Research, 95(3), 131-142.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pressley, M., & Ghatala, E. S. (1990). Self-regulated learning: Monitoring learning from text. Educational Psychologist, 25, 19-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pressley, M., Harris, K. R., & Marks, M. B. (1992). But good strategy instructors are constructivists. Educational Psychology Review, 4, 3-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- Prins, F. J., Veenman, M. V. J., & Elshout, J. J. (2006). The impact of interllectual ability and metacognition on learning: New support for the threshold of problematicity theory. Learning and Instruction, 16, 374-387.
Přejít k původnímu zdroji...
- Roebers, C. M. (2002). Confidence judgements in children´s and adults event recall and suggestibillity. Developmental Psychology, 38, 1052-1067.
Přejít k původnímu zdroji...
- Roebers, C. M., Moga, N., & Schneider, W. (2001). The role of accuracy motivation on children's andadults' event recall. Journal of Experimental Child Psychology, 78, 313-329.
Přejít k původnímu zdroji...
- Roeschl-Heils, A., Schneider, W., & Kraayenoord, Ch. E. (2003). Reading, metacognition and motivation: A follow-up study of German students in Grades 7 and 8. European Journal of Psychology of Education, 28(1), 75-86.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sadi, Ö, & Uyar, M. (2013). The relationship between self-efficacy, self-regulated learning strategies and achievement: a path model. Journal of Baltic Science Education, 12(1), 21-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sen, S. (2016). The relationship between secondary school students' self-regulated learning skills and chemistry achievement. Journal of Baltic Science Education, 15(3), 312-324.
Přejít k původnímu zdroji...
- Serafini, F. (2013a). Close readings and children's literature. The Reading Teacher, 67(4), 299-300.
Přejít k původnímu zdroji...
- Serafini, F. (2013b). Supporting Boys as Readers. The Reading Teacher, 67(1), 40-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shapiro, S. S., & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrics, 52(3-4), 591-601.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schleifer, D. (2009). Metacognition and performace in the accouting classroom. Issues in accounting education, 24(3), 339 - 367.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schneider, W., & Artelt, C. (2010). Metacognition and mathematics education. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 42, 149-161.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schneider, W., & Bjorklund, D. F. (1998). Memory. In W. Damon, D. Kuhn, & R. S. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology: Cognition, perception, and language (Vol. 2, pp. 467-521). New York: Wiley.
- Schneider, W., & Pressley, M. (1997). Memory Development Between Two and Twenty. Psychology Press.
- Schneider, W., Schlagmüller, M., & Visé, M. (1998). The impact of metamemory and domain-specific knowledge on memory performance. European Journal of Psychology of Education, 13, 91-103.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schraw, G. (1998). Promoting general metacognitive awereness. Instructional science, 26(1-2), 113-125.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soukup, P. (2013). "Věcná významnost výsledků a její možnosti měření." Data a výzkum - SDA Info, 7(2), 125-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
- Stipek, D., Feiler, R., Daniels, D., & Milburn, S. (1995). Effects of different instructional approaches on young children's achievement and motivation. Child Development, 66(1), 209-223.
Přejít k původnímu zdroji...
- Škoda, J., Doulík, P., & Hajerová-Müllerová, L. (2006). Zásady správné tvorby, použití a hodnocení didaktických testů v přípravě budoucích učitelů [on-line]. Retrieved from: http://cvicebnice.ujep.cz/cvicebnice/FRVS1973F5d/. [cit. 07-10-2016].
- Thiede, K. W., Griffin, T. D., & Wiley, J. (2011). Test expectancy affects metacomprehension accuracy. British Journal of Educational Psychology, 81, 264-273.
Přejít k původnímu zdroji...
- Thiede, K. W., Griffin, T. D., Wiley, J., & Redford, J. S. (2009). Metacognitive monitoring during and after reading. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), Handbook of metacognition andself-regulated learning (pp. 85-106). New York: Routledge.
- Thiede, K. W., Redford, J. S., Wiley, J., & Griffin, T. D. (2012). Elementary School Experience With Comprehension Testing May Inluence Metacomprehension Accurancy Among Seventh and Eighth Graders. Journal of Educational Psychology, 104(3), 554-564.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tolson, H. (1980). An adjuct to statistical significance ω2. Research Quarterly for Excercise and Sport, 51(3), 580-584.
Přejít k původnímu zdroji...
- Veenman, M. V. J., & Spaans, M. A. (2005). Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual Differences, 15, 159-176.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vilenius-Tuohimaa, P., Aunola, K., & Nurmi, J. (2008). The association between mathematical word problems and reading coprehension. Educational Psychology, 28(4), 409-426.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wang, M., Haertel, G., & Walberg, J. H. (1990). What influences learning? A content analysis of review literature. Journal of Educational Psychology, 84, 30-43.
Přejít k původnímu zdroji...
- Waters, H. S. (2000). Memory strategy development: Do we need yet another deficiency? Child development, 71(4), 1004-1012.
Přejít k původnímu zdroji...
- Waters, H. S., & Schneider, W. (2009). Metacognition, Strategy Use, and Instruction. Guilford Press.
- Waters H. S., & Waters, T. E. (2009). Bird experts: A study of child and adult knowledge utilization. In H. S. Waters & W. Schneider (Eds.), Metacognition, strategy use, and instruction (pp. 113-134). New York: Guifold Press.
- Watkins, M. W., Lei, P. W., & Canivez, G. L. (2007). Psychometric intelligence andachievement: A cross-lagged panel analysis. Intelligence, 35, 59-68.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weaver, C. A. I., & Bryant, D. S. (1995). Monitoring of comprehension: The role of text difficulty in metamemory for narrative and expository text. Memory & Cognition, 23, 12-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winne, P. H. (1995). Inherent details on self-regulated learning. Educational Psychologist, 30(4), 173-187.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winne, P. H., & Hadwin, A. (1998). Studying as Self-Regulated Learning. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 277-304). Mahwah: Erlbaum.
- Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.