EduPort 2017, 1(1):38-45 | DOI: 10.21062/ujep/33.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/38

Problematics of Inclusion of Children-Foreigners into the Czech Kindergartens in the Usti Region

Jaromíra Šindelářová, Hana Drtinová
Katedra preprimárního a primárního vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (Česká republika)

The aim of the first part of this article is to summarize the results of research focusing on the difficulties in the integration of foreign children into the Czech preschool system in the Ústí nad Labem region. Particular attention will be paid to statistical data concerning the number of foreign children attending preschools in the region and to the requirements of the teacher and other pedagogical staff with a view to generally improving the Czech school educational system. In the second part of the article a proposal by the Ministry of Education is outlined, which should lead to better support in the education of children with differing mother tongues within the Czech preschool system.

Keywords: font-bound (Latin), unbound font Comenia Script, calligraphy, research

Published: February 1, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šindelářová J, Drtinová H. Problematics of Inclusion of Children-Foreigners into the Czech Kindergartens in the Usti Region. Online Journal of Primary and Preschool Education. 2017;1(1):38-45. doi: 10.21062/ujep/33.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/38.
Download citation

References

  1. Doleží, L. a kol. (2015). Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ.
  2. Hájková, E. (2015). Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: PedF UK.
  3. Šindelářová, J. (2008). Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: Acta universitatis Purkynianae.
  4. Šindelářová, J., Škodová, S. (2013). Čeština jako cílový jazyk I. Praha: MŠMT.
  5. Česká školní inspekce (2015): Tematická zpráva čj. ČŠIG-3032/15-G21: Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha. [Online]. Cit. 17. 7. 2016. Dostupné na: http://cizinci.nidv.cz/wp-content/uploads/2014/08/Vzdelavani-deti-a-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem.pdf.
  6. Podpora integrace cizinců ve školách a školských zařízeních (2015). Praha: MŠMT.
  7. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004). Praha: VÚP.
  8. Školský zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělávání (2004). Praha: VÚP. Dostupný také [Online]. Cit. 10. 7. 2016 na http://www.msmt.cz.
  9. Kleňhová, M. (n.d.). ČSÚ: Cizinci vzdělávající se na českých školách. Retrieved September 04, 2016, from http://www.klickevzdelani.cz/Management-škol/Sborovna/Práce-s-žáky-se-speciál-potřebami/ID/26801/CSU-Cizinci-vzdelavajici-se-na-ceskych-skolach
  10. MŠMT. (n.d.). Metodické doporučení ředitelům škol. Retrieved September 04, 2016, from http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/metodicke-doporuceni-reditelum-skol-vyuka-cizincu
  11. MŠMT. (n.d.). Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy České republiky - databáze. Retrieved September 04, 2016, from http://www.msmt.cz/
  12. MŠMT. (n.d.). Vyhláška ze dne 25. května 2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Retrieved September 04, 2016, from http://www.msmt.cz/file/16097
  13. Nidv. (n.d.). Web podpory pedagogických pracovníků vzdělávajících děti/žáky - cizince. Retrieved September 04, 2016, from http://cizinci.nidv.cz/