EduPort 2017, 1(1):1-12 | DOI: 10.21062/ujep/29.2017/a/2533-7106/OJPPE/2017/1/1
Quality versus Qualification: What Should Pregradual Education of Preschool Teachers Be?
- Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra primární pedagogiky (Česká republika)
The quality of schools, including kindergartens, often becomes part of both technical and political discussions. In January 2016 a discussion about professional qualifications of teachers in kindergartenswas was opened at the Ministry of Education. The paper discusses the quality in relation to the qualification and presents the results of studies related to this problem. The paper is an overview study focused on the topic of teacher in kindergarten. The study shows that the profession of kindergarten teachers includes a number of specific and demanding activities, which are not always being implemented in practice. At the same time introduces the concept of reflective practice, which is part of the discourse on initial teacher education.
Keywords: qualification, quality, preschool education, survey studies, kindergarten teacher
Published: February 1, 2017 Show citation
References
- Burkovičová, R. (2009). Formulace cíle a pedagogické činnosti učitelky MŠ. In Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.
- Burkovičová, R. (2012). Analyzování jako součást diagnostické činnosti učitele MŠ. In: Kvalita ve vzdělávání XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, s. 128-135.
- Burkovičová, R. (2012a). Reflektivní pedagogická praxe jako prostředek vytváření kompetencí budoucího učitele MŠ. In Komplexnosť a integrita vpredprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii, s. 48-53. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove.
- Burkovičová, R. (2012b). Profesní činnsoti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
- Burkovičová, R. (2013). Obtížnost profesních činností učitelství v mateřských školách. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
- Burkovičová, R. (2014). Děti předškolního věku v procesu inkluze. In KALEJA, M et al. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, s. 10-34.
- Burkovičová, R. & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace, roč. 24, s. 562-582. ISSN 1211-4669.
Go to original source...
- Doležalová, L. (2009). Genderové stereotypy v pedagogické komunikaci v mateřské škole. Studia paedagogica, 14(1), 166-177.
- Early, D., Maxwell, K., Burchinal, M., Bender, R., Ebanks, C. & Henry, G., et al. (2007). Teachers' education, classroom quality, and young children's academic skills: results from seven studies of preschool programs. Child Development, 78(2), 558-580.
Go to original source...
- Feldmanová, A. (2014). Styl vyučování učitele v mateřské škole. Magister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumu, 2(1), 5-115.
- Hanušová, R. (2002). Výzkum vzdělávacích potřeb učitelky MŠ. In Výzkum školy a učitele. 10. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí [CD-ROM]. Praha: PedF UK.
- Harrison, L., Ungerer, J., & Smith, G. (2009). Child Care and Early Education in Australia. Social Policy Research Paper, (40), 222. Australia. Dostupné z http://www.fahcsia.gov.au/sites/default/files/documents/05_2012/sprp_40.pdf
Go to original source...
- Heckman, J. (2011). The Economics of Inequality: The Value of Early Childhood Education [online]. American Educator, 35(1), 31-35. [cit. 2013-08-20] Dostupné z: www.aft.org/newspubs/periodicals/ae/spring2011/index.cfm
- Helus, (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
- Kasáčová, B., Babiaková, S., Cabanová, M., Filipia E. & Seberová, A. (et al.). (2011). Učiteľ preprimárneho a primárneho vzdelávania. Profesiografia v slovenskom-česko-polskom výzkume. Banská Bystrica: Univerzita Mateje Bela.
- Kelley, P. & Camilli, F. (2007). The Impact of Teacher Education on Outcomes in Center-Based Early Childhood Education Programmes: Meta-analysis. Dostupné z http://nieer.org/resources/research/TeacherEd.pdf
- Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B. & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Koťátková, S. (2006). Předškolní výchova. Pedagogická orientace, 16(1), 57-72.
- Koťátková, S. (2009). Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia paedagogica, 14(2), 69-84.
- Krejčová, V. (2003). Jakou pedagogickou přípravu potřebují učitelky mateřských škol? In Sociální souvislosti výchovy a vzdělávání. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí [CD-ROM]. Brno: Paido.
- Kropáčková, J. (2014). Školní připravenost dětí pro vstup do základní školy. In Syslová, Z. & Rodová, V. (Eds.) Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. Brno: MU, s. 252-258.
- Kropáčková, J. & Janík, T. Editorial: Předškolní pedagogika - etablování oboru. Pedagogická orientace, 24(4), 465-467.
- Majerčíková, J. & Syslová, Z. (2014). Jako učitelky mateřských škol vnímajů svoju profesijnú zdatnosť pre spoluprácu s rodičmi. In Poláchová, Vašťatková, J. & Kaněčková, Dvořáková, E. (Eds.) Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. Olomouc: Geva, s. 47-58.
- Majerčíková, J. & Syslová, Z. (2014a). Profesní zdatnost učitelek pro spolupráci s rodiči: situace v českých a slovenských mateřských školách. In Syslová, Z. & Rodová, V. (Eds.) Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. Brno: MU, s. 124-135.
- MŠMT (2013). Hlavní směry Strategie vzdělávací politiky do roku 2020. Dostupné z http://www.msmt.cz
- MŠMT (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT.
- OECD. (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education and Care. Paris: OECD.
Go to original source...
- OECD. (2012). Starting Strong III - Early Childhood Education and Care. Dostupné z http://www.oecd.org/edu/earlychildhood
- Oberhuemer, P., Schreyer, I. & Neuman, M., J. (2010). Professionals in early childhood education and care systems. European profiles and perspectives. Opladen & Farminghton hills: Barbara Budrich Publishers.
Go to original source...
- Opravilová, E. (2007). Cesta pracovnic předškolní výchovy za vzděláváním. In Kropáčková, J. (ed.) Idea a realita vysokoškolského vzdělání učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě. Praha: PdF UK.
- Patterson, G. R., Forgatch, M. S., Yoerger, K. L. & Stoolmiller, M. (1998). Variables that initiate and maintain an early-onset trajectory for juvenile offending. Development and Psychopathology, 10(3), 531-547.
Go to original source...
- Píšová, M. et al. (2011). Teorie a výzkum expertnosti učitelské profese. Brno: Muni Press.
- Průcha et al. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných nálezů. Praha: Wlters Kluwer.
- Příhoda, V. (1937). Vědecká příprava učitelstva. Praha: Dědictví Komenského.
- Sammons, P., Sylva, K., Melhuish, E., Siraj-Blatchford, I.-S., Taggart, B., Grabbe, Y., & Barreau, S. (2007). The Effective Preschool and Primary Education 3-11 Project (EPPE 3-11): Influences on Children's Development and Progress in Key Stage 2: Social/behavioural outcomes in Year 5. London: IoEL. Dostupný z http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/https://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RR828.pdf
- Shulman, L., B. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the New Ref. Haevard Educational Review, 57(1), 1-22.
Go to original source...
- Spilkoová, V. & Wildová, R. (2014). Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Pedagogická orientace, 24(3), 423-432.
Go to original source...
- Stejskal, C. (Ed.). (1927). Třetí sjezd pro výzkum dítěte v Praze 30., 31. října, 1. a 2. listopadu 1926. Praha: Spolek pro péči o slabomyslné v Praze.
- Svobodová, E. (2009). Jak si rozumíme s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání? In V. Hornáčková (Ed.). Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.
- Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Suraj-Blatchford, I. & Taggart, B. (2004). The effective provision of preschool education (EPPE) project: Final report. Nothingham.
- Syslová, Z. (2012). Modifikace evaluačního nástroje pro hodnocení kvality učitele mateřské školy. In: Kvalita ve vzdělávání XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, s. 128-135.
- Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
- Syslová, Z. (2010). Sebehodnocení učitelky mateřské školy. In R. Burkovičová (Ed.). Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference ze dne 14. 1. 2010. [CD-ROM]. Ostrava: PdF OU.
- Syslová, Z. & Hornáčková, V. (2014). Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol. Pedagogická orientace, 24(4), 535-561. Pedagogická orientace, 24(4), 535-561.
Go to original source...
- Syslová, Z. & Najvarová, V. (2012). Předškolní vzdělávání v České republice pohledem pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 22(4), 490-515.
Go to original source...
- Syslová, Z., Borkovcová, I. & Průcha, J. (2013). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wlters Kluwer.
- Šmelová, E. (2008). Dítě v kontextu současného předškolního vzdělávání. In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV [CD-ROM]. Hradec Králové: PdF UHK.
- Šmelová, E. (2004). Práce s výukovými cíli při tvorbě třídního vzdělávacího programu v MŠ. In Profese učitele a současná společnost. Sborník příspěvků z 12. konference ČAPV [CD-ROM]. Ústí nad Labem: UJEP.
- Šmelová, E., Petrová, A., Souralová, E. et al. (2012). Pre-school education in the context of curriculum children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia. Olomouc: Palacký University Olomouc.
- Štech, S. (2007) Profesionalita učitele v neo-liberální době. Esej o paradoxní situaci učitelství. Pedagogika, 17 (4), 326-337.
- Vrána, S. (1946). Česká mateřská škola do nového údobí. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví.
- Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.