RT Journal Article SR Electronic A1 Janáčková, Blanka T1 Možnosti využití škály čtyř úrovní čtenářské gramotnosti pirls 2016 v problematice čtení s porozuměním k rozvoji složitějších čtenářských dovedností při práci s uměleckým textem v hodinách literární výchovy a čtení na 1. stupni zš. JF EduPort YR 2020 VO 4 IS 1 SP 36 OP 42 DO 10.21062/edp.2020.003 UL https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202001-0005.php AB Obsah článku vychází z mezinárodního šetření PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) 2016 ke čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníků při čtení literárních textů. Představuje náměty na didaktické postupy při práci s žáky základní školy v hodinách literární výchovy a čtení s uměleckými texty dětské literatury. Uvedené úrovně ve škále čtenářské gramotnosti PIRLS 2016 byly využity při interpretaci typického žánru dětské literatury - pohádky lidové a autorské. Cílem článku je popsat možnosti, jak postupovat při práci s uměleckým textem v jednotlivých úrovních čtenářské gramotnosti a jak nakládat v hodinách literární výchovy a čtení na 1. stupni ZŠ s informacemi, které šetření přináší, v konkrétních didaktických situacích při interpretaci vhodně zvolených literárních textů.