PT - JOURNAL ARTICLE AU - Málková, Dagmar AU - Jirotková, Darina TI - Metakognitivní projevy u žáků s nadáním v průběhu řešení nestandardních úloh DP - 2019 Oct 8 TA - Online Journal of Primary and Preschool Education PG - 16--26 VI - 3 IP - 1 AID - 10.21062/ujep/328.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/16 IS - 2533-7106 AB - Všechny děti mají právo být vzdělávány, a to v prostředí, které je rozvíjí optimálně do jejich osobního maxima. Mají také právo pracovat ve společné sociální skupině. Je zřejmé, že naplňováním myšlenek inkluze vznikají třídy výkonově značně heterogenní a mentální rozpětí žáků v jedné třídě je značné. To klade nesmírné nároky na učitele, na jeho schopnost diferencovat výuku a pohotově individualizovat zadání úloh. Podpora žáků s SPU se intenzivně řeší, ale systematická podpora žáků s nadáním zatím rozšířena není. V článku seznamujeme s prvními výsledky výzkumu, ve kterém se věnujeme žákům nadaným a snažíme se popsat jejich metakognitivní procesy. Cílem je lépe těmto žákům porozumět a poznatky využít pro jejich efektivnější výuku.